Avustaja etäpuheterapiassa

Coronarian etäterapiassa asiakas perheineen valitsee terapian toteutuspaikan. Usein päätökseen vaikuttavat eniten käytännön tarpeet. Vaihtoehtoina on koti tai puheterapeutin huonetta muistuttavat etävastaanottotilat. Jälkimmäinen vaihtoehto on yleisempi. Silloin asiakkaan tukena etävastaanotolla on koko ajan asiaan perehtynyt avustaja.

Useat avustajat tekevät tätä päätyönään, jotkut osa-aikaisesti. Kaikki ovat todellisia ammattilaisia lapsi- ja aikuisasiakkaiden tukemisessa. Myös ne perheet, jotka toivovat terapiaa kotiin, voivat käydä ensimmäiset käynnit etävastaanotolla. Siellä opetellaan muun muassa tekniikan käyttöä ja täydennetään terapiasopimus.

Ensimmäiset etäavustajat Aila ja Sari

Ensimmäiset etäavustajamme Aila ja Sari aloittivat työnsä etäavustajina muutama vuosi sitten. He työskentelevät Koillismaalla hoivakoti Sinikellossa, josta irtautuvat välillä etäterapiaan koulun tiloihin. Tämä helpottaa terapeutin ja koulun välistä yhteistyötä ja vähentää vanhempien kuljetustarvetta. Lisäksi lasten kouluaikaa ei kulu terapiamatkoihin. Vanhemmat voivat halutessaan osallistua etäterapiaan eri suunnasta omalta koneeltaan. Asiakkaina koululla voi olla kaikenikäisiä oppilaita ekaluokasta nuoriin aikuisiin. Välillä pidetään myös terapiaryhmiä.

Aila-avustaja kertoo pohtineensa ennen ensimmäisiä terapioita, millaiseksi oma rooli ja yhteistyö oppilaiden kanssa muodostuu ja miten tekniikka mahtaa toimia.

”Terapeutti oli kuitenkin jo oppilaille tuttu ja tavannut heitä ensin kasvokkain. Oppilasta luokasta terapiatilaan hakiessani kerroin, että tuttu terapeutti näkyy kohta ruudulla. Olen vähitellen kehittynyt etätekniikan hoitamisessa. Tarkkailen tunnin kulkua, ja kommentoin jos huomaan jonkin asian, jota terapeutti ei havainnut kuten äänteiden laatu. Tiedän mitä tehdä, jos tulisi haasteita esimerkiksi etäyhteyden kanssa. Voin myös tehdä oppilaan kanssa harjoituksia terapeutin antamilla ohjeilla. Saamme välittömästi avun etäyhteydellä ICT-asiantuntijoilta, jos tulee ongelmia”, Aila kertoo.

Sari kuvailee, että etäavustajan tehtävään voi kuulua myös kuulokkeiden asettaminen lapselle tai pienen etäkameran siirtäminen aivan lapsen suun eteen, jotta ääntäminen tai suun rakenteet näkyvät tarkasti. Hän toteaa kuitenkin, että avustajan rooli etäterapiassa on vähitellen kasvanut teknisestä avustajasta paljon laajemmaksi. Kun avustaja ja terapeutti pohtivat asioita yhdessä ennen ja jälkeen terapian, siitä hyötyvät molemmat.

”Isot koululaiset selviävät varmasti etäterapiassa ilman aikuistakin ja ovat tekniikassa taitavia. Mutta kyllä useimmille kouluikäisillekin etäterapiassa aikuinen avustaja on tärkeä. Voi tulla muitakin kuin teknisiä ongelmia. On varmasti monille helpompi vaihtoehto kuin kotiin pidettävä terapia”, pohtivat Aila ja Sari.

Etäavustajan täytyy osata perusasiat tietokoneiden käytöstä, kuunnella asiakasta ja ottaa hänet yksilöllisesti huomioon, ja olla empaattinen. Aila ja Sari pitävät tästä työstä, ja kertovat sen tuovan kivaa vaihtelua päätyöhönsä.

”Kun on lasten kanssa, tarvitaan lasten ymmärtämistä, monenlaisia sosiaalisia taitoja, rohkaisun ja rinnalla olemisen taitoa. Myös tietynlaisista ongelmanratkaisutaidoistakin on hyötyä. Pidän tästä työstä. Se on todella ihanaa”, sanoo Aila.

Avustajan monipuolinen rooli

Puheterapeutti ja näytössä avustaja
Puheterapeutti Maria Herva ja näytöllä etäavustaja Aila.


Myös terapeutin kannalta avustaja on aarre. Rooli muotoutuu sekä asiakkaan että terapeutin tarpeiden mukaan. Avustaja avaa koneet ja yhteyden, säätää äänen voimakkuutta, hoitaa kameroiden sijoittelut terapeutin pyyntöjen mukaan, kertoo mikäli kuvan tai äänen laatu välillä heikkenee, kirjoittaa tai piirtää ja tulostaa tehtäviä terapiaan ja terapiavihkoon, jakaa näyttöä, ottaa kuvakaappauksia ja tallentaa.

Avustaja askartelee ja valmistelee uusia harjoituksia terapeutin toiveiden mukaan tai vaikka synttärikortin terapian aikana. Hän lataa sähköhammasharjat täryharjoitteluun ja pesee välineitä. Hän hoitaa tarviketilauksia ja tietää, mistä etähuoneessa löytyy tarrat, pelit ja lelut sekä suun motoriikan harjoittelun välineet. Niinpä etävastaanotolla saattaa olla melkein samat varustukset kuin tavallisessa puheterapiassa.  

Jos jokin asia on loppumassa, avustaja huomaa sen ajoissa. Lisäksi hän ottaa asiakkaat vastaan, postittaa, ohjaa wc:hen, hakee vettä, ja tekee lukuisia asioita, joihin puheterapeutti ei etäyhteydellä mitenkään kykene. Lista on aivan loputon ja kasvaa uusien ideoiden myötä.

Avustaja voi myös toimia eri rooleissa ja näin mahdollistaa muun muassa kielen eri käyttötarkoitusten harjoittelua, kuten esineen pyytämistä, kysymistä, vastaamista, tiedon välittämistä, tervehtimistä ja kuiskaamista. Hän voi terapeutin ohjeen mukaan vaikka piilotella tavaroita pitkin huonetta harjoituksia varten, ja terapian aikana olla maalivahtina sählyssä tai heitellä palloa puheharjoitusten mielekkyyden lisäämiseksi.

Hän voi myös jutella ja harjoitella lapsen kanssa sillä aikaa, kun terapeutti keskustelee vanhemman tai opettajan kanssa. Toisaalta hänen avullaan pystytään tekemään myös monia testejä, jotka eivät muuten etäterapiassa onnistuisi ollenkaan. Ryhmäterapiassa hän on korvaamaton.

Avustajien monipuolinen ammattitaito

Coronarian etäavustajilla on taustallaan monenlaisia ammatteja ja työkokemusta, joista on paljon hyötyä myös kuntoutuksessa. Aila on koulutukseltaan lähihoitaja ja Sari lisäksi sosionomi.

Avustajien joukossa on muun muassa monen alan yrittäjiä, lastentarhanopettaja, ravintovalmentaja, insinööri, datanomi, tradenomi, lastenohjaaja, viittomakielen ohjaaja, tanssinopettaja, taideterapian kuntoutusosaaja ja muita kulttuuriosaajia. Näistä kaikista taidoista on paljon apua ja samalla syntyy raikkaita näkökulmia puheterapiaan.

Yhteistyötahot ja perheet ovat kokeneet avustajamallin erittäin hyväksi. Kun terapia on etävastaanotolla eikä kotona, ei kodin tarvitse myöskään huolehtia laitteista, yhteyden toimivuudesta tai tilasta. Avustaja on terapiassa lapsen kanssa, jos vanhemman pitää käydä asioilla tai olla töissä. Lisäksi avustaja mahdollistaa sen, että etäterapia soveltuu paremmin myös alle kouluikäisille ja niille, joilla on haasteita muun muassa keskittymisessä, vuorovaikutuksessa, näössä tai kuulossa.

Itse koen terapeuttina, että oma työ on paljon mielekkäämpää ja mukavampaa, kun on toinen aikuinen, jonka kanssa automaattisesti jakaa onnistumisen ja huolen kokemukset. Avustaja ymmärtää yhteisesti sovitut tavoitteet ja monet asiakkaan tarpeet. Hän on siinä vierellä, ja tuntuu että olisimme itsekin aina samassa huoneessa koko päivän. Avustaja taitaa olla terapeutin paras kaveri.

Saa nähdä, mitä kaikkea mukavaa etäavustajien rooleihin tulee sisältymään toiminta- ja fysioterapiassa etäyhteydellä.

Lue Marian aiemmat tekstit etäpuheterapiaan liittyen:
Miksi puheterapeutin kannattaisi kokeilla etäpuheterapiaa?
Etäterapia yllätti haasteillaan ja hienoudellaan – kuinka etäterapia on käynnistetty Coronariassa