Vanha mies istuu kotona läppärin äärellä, jossa näkyy naislääkäri.

Etävastaanotto

Digitalisaatio tarjoaa uudet työkalut laadukkaan hoidon järjestämiseen

Etävastaanotto soveltuu hyvin terveyskeskuslääkärin ja erikoislääkärin vastaanottokäyntien toteutukseen. Potilas voi liittyä etävastaanotolle joko kotoa tai vastaanotto voidaan pitää omassa terveyskeskuksessa. Etävastaanottoa pitävät lääkärit toimivat eripuolilla Suomea. Arvion mukaan jopa 75% kaikista vastaanottokäynneistä on hoidettavissa etänä.

Meillä Coronarialla on runsaasti kokemusta uusien palvelumallien kehittämisestä nykyisten tueksi ja tilalle. Teemme etävastaanottoja jo kymmenissä terveyskeskuksissa ja etävastaanottotoiminta on meille tuttua jo useamman vuoden ajalta. Me tiedämme mitkä potilaat voidaan hoitaa etänä ja mitkä vaativat lähivastaanottoa.

Palveluksessamme työskentelee yleislääkäreiden lisäksi useiden erikoisalojen erikoislääkäreitä. Palvelumallimme muokkautuu perusterveydenhuollosta ja erikoissairaanhoidon eri erikoisaloista tilaajan tarpeiden mukaisesti. Etävastaanotto on laadultaan ja vaikuttavuudeltaan yhtä hyvää kuin perinteisesti tuotettu vastaanotto. Etävastaanotto säästää paljon aikaa ja kustannuksia verrattuna normaaliin vastaanottotoimintaan.

Potilas voi liittyä etävastaanotolle myös kotoa, eikä käyntiä terveyskeskuksessa aina välttämättä tarvita.


Etäpalvelut vahvistavat perinteistä lähipalvelua

  • Mahdollistaa lääkäreiden ja asiantuntijoiden saatavuuden kaikkialle Suomeen, myös pienimmille paikkakunnille
  • Mahdollistaa potilaan oikea-aikaisen hoidon lähellä kotia
  • On kustannustehokas ratkaisu lääkärin tuomiseksi paikkakunnalle
  • Nopeuttaa hoitoon pääsyä
  • Lääkärin ja potilaiden tyytyväisyys kasvaa
  • Erikoislääkäreiden osaaminen käytettävissä myös suppeilta erikoisaloilta
  • Potilaat saavat yhtenäisen ja tasa-arvoisen hoidon asuinpaikastaan riippumatta

Raskaana oleva tummahiuksinen nainen istuu sohvalla ja pitää tablettia kädessä.

Etävastaanotto käyttöön helposti

  • Potilas voi kirjautua ajanvarauksen kautta annetulle etävastaanotolle käyttämällä tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta, käyttö ei vaadi laiteasennuksia potilaalle.
  • Etävastaanotto voidaan toteuttaa myös terveyskeskuksessa, jos potilas tarvitsee hoitajan apua vastaanotolle kirjautumisessa tai sen aikana.
  • Mikäli etävastaanoton perusteella tulee tarve tehdä tarkentavia diagnostisia tutkimuksia (verikokeet, kuvantamistutkimukset), etälääkäri tekee lähetepyynnöt tilaajan potilastietojärjestelmään ja toimitaan tilaajan oman toimintamallin mukaisesti.
  • Etävastaanotto toteutetaan Coronarian tarjoaman tietoturvallisen videoneuvottelupalvelun välityksellä, joka mahdollistaa laadukkaan video- ja ääniyhteyden.
  • Lääkärille rakennetaan etäyhteys tilaajan potilastietojärjestelmään, jonne hän tekee kirjaukset vastaanottokäynnin jälkeen.

Etävastaanoton vaatimukset

Tilaaja

  • Oma IT tuki
  • Kamerallinen tietokone tai mobiililaite
  • Ajanvarauksen hallinta
  • Hoitaja / terapeutti työpariksi Coronarian asiantuntijalle tarpeen mukaan
  • Vastaanottohuone

Coronaria

  • Coronarian nimetty yhteyshenkilö
  • Coronarian asiantuntija
  • Perehdytys tilaajan työntekijöille
  • Etävastaanoton virtuaalihuoneiden perustaminen ja sen IT tuki
  • Etäyhteyden testaaminen ja pilotointi

Potilas

  • Toimiva verkkoyhteys
  • Kamerallinen tietokone tai mobiililaite

Potilas voi kirjautua etävastaanotolle joko tilaajan
tiloista tai suoraan kotisohvalta.
Etävastaanottopäivät sovitaan yhdessä tilaajan kanssa.

Katso alla olevalta videolta, kuinka etävastaanottomme toimii

Videot edellyttävät evästeiden sallimista.
Muuta evästeasetuksia



Kiinnostuitko palveluistamme? Ota yhteyttä

Oheisella lomakkeella voit tiedustella palveluistamme tai antaa palautetta. Muistathan jättää myös yhteystietosi, jotta voimme vastata viestiisi.
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.