Talterapeutens bästa tips för att stöda språkutvecklingen i vardagen
Att stöda språkutvecklingen behöver inte alltid vara tidsdrygt och kräva massor av material. Du kan enkelt i vardagen tänka språkstimulerande, utan att behöva avsätta speciell tid för det.
Utnyttja bil- eller bussresor
När har man några minuter ”oanvänd” tid med sitt barn, som dessutom sitter stilla? Jo, på vägen till eller från dagis/skola! Förutom att det är en fördel att man har barnets fulla uppmärksamhet, så kan det också vara ett ”lättare” sätt att samtala när man inte behöver se varandra i ögonen.
I bilen eller bussen kan man diskutera dagens program med frågor som:
- ”Vad ska du göra idag?”
- ”Vad ser du mest framemot idag?”
- ”Vem vill du leka med?”
På eftermiddagen kan man enkelt återkomma till frågorna med t.ex. ”Lekte du med Simon som du ville? Vad gjorde ni? Var var ni?”.
Ett annat tips för att använda tiden under pendlingsresor språkstimulerande, är att leka ”Jag tänker på något som…”. Tänk spelet Alias, fast utan bildkort. Här kan man turvis beskriva olika föremål som man kommer att tänka på, och den andra får gissa. ”Jag tänker på något som går att äta. Det är en frukt. Den är rund och orange. Den smakar sött och lite surt.” (apelsin) Den vuxna ger barnet möjlighet att träna både språkförståelse, ordförråd och beskrivande på ett roligt och enkelt sätt! Det är också lätt att anpassa svårighetsgraden enligt ålder och kunskapsnivå.
Samtal kring matbordet
Det är inte alltid harmoniskt att äta middag i en småbarnsfamilj (jag vet det av egen erfarenhet), men ibland finns de där stunderna när alla sitter ner samtidigt och äter. Då finns också en chans för barnet att berätta om något som är viktigt för hen just idag. En del barn kan i det läget kanske ha svårt att svara på frågor som; ”vad har du gjort idag?” eller ”hur var det i skolan idag?”. Det händer ofta mycket under en hel dag, hur ska man sammanfatta det med ett ord? Barns tidsuppfattning är inte heller lika schematisk som vuxnas. Då kan det vara lättare med frågor som t.ex. ”Var ni ute och lekte idag? Jag såg att ni hade cyklarna ute.” (om barnet tycker om att cykla), eller ”Hade ni någon rolig sång på sångstunden idag?”.
Om barnet berättar något, upprepa gärna efteråt och bekräfta att du förstått. Sedan kan du ställa följdfrågor om du vill. T.ex:
- ”Jag Anton cykla gården.”
- ”Okej, du och Anton cyklade på gården, vad kul! Hade ni två cyklar eller åkte ni på samma?”
Om barnet inte berättar något, så är mitt bästa tips att visa exempel själv. Berätta något från din jobbdag och vad du åt till lunch, så kanske barnet blir intresserad och vill berätta om något själv! ”Jag skulle ha ett viktigt möte idag på jobbet, men vet du vad som hände? Min kompis spillde ut kaffekoppen på hela vårt arbetsbord så vi fick städa istället!”
Kvälls-sagostund
På kvällen innan sovdags är det vanligt att bokläsning hör till rutinerna. Det är ett skönt sätt för alla att slappna av och ha en mysig stund tillsammans. Vid sagostunden behöver det inte alltid vara nya spännande böcker, utan det räcker med den boken du har hemma! Barn gillar ofta att läsa samma böcker om och om igen, och det är också till nytta för språkutvecklingen! Där får barnet upprepning av ord och formuleringar, meningsbyggnad och begrepp.
När barnet önskar en bekant bok kan du också utnyttja det som barnet redan kan och vet, genom att till exempel låta barnet berätta om vad som händer på bilderna. Utan att ens öppna boken kan ni fundera om ni minns: vem som är med i boken, var den utspelas, vad som händer. Sedan kan du öppna första sidan och låta barnet berätta vad som händer, och du bekräftar och utökar berättandet lite och ställer frågor om berättelsen eller bilderna. ”Vad finns där bakom huset? Varför ligger katten på taket? Jag minns inte vad som händer sen, minns du?”. Den här strategin kallas ”dialogisk bokläsning” och är en välanvänd strategi och metod för bl.a. talterapeuter.
Andra tips
För sjuk-dagar eller veckoslut när det finns mera tid tillsammans, så är mina bästa tips:
- Spela bordsspel! Låna från biblioteket eller gör utbyte av spel med kompisar. I bordsspel tränas många olika färdigheter på ett roligt sätt.
- Se barnprogram tillsammans med barnet och diskutera det ni ser ”Vad tror du kommer hända nu?”, ”Varför hände detdär?”
- Gör upp ett barn-veckoschema med bilder för att konkretisera veckans gång och samtala om händelser som kommer.
