Omavalvonta

Tämä omavalvontaohjelma kuvaa toimintaa kaikissa alla lueteltujen Coronarian yhtiöiden palveluyksiköissä ja -pisteissä.

Coronaria Terveys-liiketoiminta koostuu kahdeksasta eri erikoisalojen palveluja tai henkilöstövuokrausta tuottavasta yhtiöstä, joista osassa on omia yksiköitä ja osa tuottaa palvelua vain tilaajan tiloissa toteutettuna. Kaikilla yhtiöillä ja niiden mahdollisilla yksiköillä on omat omavalvonta- ja esim. lääkehoitosuunnitelmansa. Tämä omavalvontaohjelma kuvaa koko liiketoiminnan omavalvonnan yhteistä toteutusta.

Yhtiöt, joita tämä omavalvontaohjelma koskee:

Coronaria Analyysipalvelut Oy
Y-tunnus 1789425-8

Coronaria Diagnostiikka
Y-tunnus 2694722–7

Coronaria GE Oy
Y-tunnus 2774875-6

Coronaria Psykiatria Oy
Y-tunnus 3142383-1 

Coronaria Radiologi­palvelu Oy
Y-tunnus 1806567-0

Coronaria Terveys Oy
Y-tunnus 3087705-7

Coronaria Uniklinikka Oy
Y-tunnus 2346039-2

Tehtävien lainmukainen hoitaminen

Coronaria Terveys-liiketoiminnan tuottamat palvelut täyttävät ajankohtaisten lakien ja viranomaismääräysten vaatimukset. Lainmukaisuuden toteutumisen seurantaa toteutetaan niin omavalvonnan kuin palvelujen tilaajien, viranomaisvalvonnan ja muiden sidosryhmien kautta saadun palautteen perusteella.

Tehtyjen sopimusten noudattaminen

Coronaria Terveys-liiketoiminnan palvelutuotanto tapahtuu pääsääntöisesti julkisten hankintojen kautta kilpailutettujen sopimusten nojalla. Sopimusten noudattamisen seuranta on ensisijaisesti kunkin toimintayksikön vastuuhenkilön vastuulla.  Sopimuskumppaneiden kanssa järjestetään säännöllisiä yhteistyöpalavereita.  Palavereissa käydään läpi mm. toiminnan seurantatiedot ja –raportit. Julkisen järjestämisvastuun alaisissa terveyspalveluissa noudatetaan palvelunjärjestäjän omavalvontaohjelmaa vaadittavin osin Coronarian oman omavalvontaohjelman ohella. Alihankkijoina toimivat ammatinharjoittajat ja muut alihankkijat sitoutuvat sopimuksellisesti osaltaan noudattamaan kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä ja Coronarian toimintakäytäntöjä.

Palvelujen saatavuus, jatkuvuus, turvallisuus, laatu ja yhdenvertaisuus

Palvelujen saatavuus

Coronaria Terveys-liiketoiminta tuottaa terveyspalveluita kaikilla hyvinvointialueilla. Palveluverkosto täydentää  hyvinvointialueiden omaa palvelutuotantoa.

Palvelujen jatkuvuus

Palvelujen jatkuvuutta arvioidaan koko palvelutapahtuman läpi. Palvelujen suunnittelu ja toteutus varmistavat sen, että palveluketjut ovat sujuvia. Tämä sisältää hoito- ja palvelusuhteen sekä siihen liittyvän vuorovaikutuksen jatkuvuuden. Tiedonkulun jatkuvuutta tilaajien suuntaan varmistetaan sillä, että palvelunkäyttäjää koskeva tieto siirtyy katkeamatta tuottajan järjestelmästä tilaajan järjestelmään.

Palvelujen turvallisuus ja laatu

Omavalvonnalla varmistetaan, että turvallisuuspolitiikan toteuttamiseksi yhtiön kaikilla tasoilla tehdään systemaattista työtä, joka tukee laadukkaan ja turvallisen palvelun kokonaisuutta, eri ammattiryhmien yhteistyötä sekä toimintatapojen kehittämistä. Omavalvonnalla varmistetaan toiminnan jatkuva kehittäminen ja toiminnan riskien säännöllinen arviointi.

Omavalvonta- ja potilasturvallisuussuunnitelmissa kuvataan asiakkaiden, potilaiden sekä heidän omaistensa ja läheistensä kokemusten seurantamenetelmät Näissä kuvataan toimintamallit potilaan ja asiakkaan oikeuksiin kuuluviin muistutuksiin ja kanteluihin vastaamisesta ja miten potilasasiavastaava on tavoitettavissa.

Potilasturvallisuussuunnitelmassa kuvataan:

1) laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanon vastuuhenkilöt ja toimijat sekä miten johto vastaa edellytyksistä ja voimavaroista toteuttaa laadukasta ja potilasturvallista toimintaa;

2) laadukasta ja turvallista toimintaa tukevat henkilöstöjohtamisen periaatteet ja käytännöt sekä avointa turvallisuuskulttuuria tukevat arvot ja menettelytavat;

3) menettelytavat, joilla henkilökunta osallistuu moniammatilliseen laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden kehittämiseen ja saa palautetta oppimista ja oman toimintansa kehittämistä varten;

4) laadukkaan ja turvallisen toiminnan edellyttämä henkilöstön perehdyttäminen sekä toimintayksiköissä tapahtuva opiskelijoiden koulutus ja ohjaaminen;

5) menettelytavat, joilla potilas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden puutteista, sekä menettelytavat, joilla potilaalle ja hänen läheiselleen annetaan tietoa ja tukea potilasta kohdanneen haittatapahtuman jälkeen;

6) toiminnassa käytettävät laadunhallinta-asiakirjat;

7) turvallisuus- ja laatuongelmien ennakoiminen sekä turvallisuusriskien tunnistaminen ja hallinta;

8) vaara- ja haittatapahtumien tunnistaminen ja raportointi, haittatapahtumien ilmoittaminen hoitoilmoitusjärjestelmään ja muiden säädösten edellyttämä raportointi ja korjaavia toimenpiteitä koskevat menettelytavat;

9) laadunhallinnassa ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanossa tarvittava yhteistyö sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alueella muiden sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden kanssa.

Suunnitelmassa käsitellään palvelujen tarpeenmukainen saatavuus, hoitoketjut, toimintayksikön fyysinen ympäristö, terveydenhuoltoon liittyvät infektiot, lääkehoito ja lääkehuollon järjestäminen, terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet, henkilöstö, sen työnjako ja osaaminen, tietojärjestelmät ja potilasasiakirjamerkintöjen tekeminen sekä tiedonkulku toimintayksikön sisällä ja toimintayksikköjen välillä.

Terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 § 3 momentti ja Sosiaali- ja terveysministeriön asetus 341/2011

Omavalvontasuunnitelma

Omavalvontasuunnitelma on suunnitelma siitä, millaisilla konkreettisilla toimilla toimintayksikössä tai toimintakokonaisuudessa toiminnan laatua ja turvallisuutta valvotaan, seurataan ja arvioidaan. Omavalvontasuunnitelma on asiakirja, johon kirjataan kaikki keskeiset toimenpiteet, joilla palveluntuottajat valvovat toimintayksikköjään, henkilökunnan toimintaa sekä tuottamiensa palvelujen laatua.

Coronaria Terveys-liiketoiminnan yhtiöt ja niiden toimintayksiköt laativat suunnitelmat laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta. Sen sisällöstä on säädetty asetuksessa.

Suunnitelmat laaditaan Valviran julkaisemalle: YKSITYISEN TERVEYDENHUOLLON OMAVALVONTASUUNNITELMA – lomakkeelle.

Lääkehoitosuunnitelma

Lääkehoito toiminta- ja työyksiköissä perustuu lääkehoitosuunnitelmaan. Se on osa terveydenhuoltolain laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanon suunnitelmaa. Lääkehoitosuunnitelma on kaikissa työyksiköissä, jotka toteuttavat lääkehoitoa. Lääkehoitosuunnitelma on keskeinen osa lääkehoitoon osallistuvien henkilöiden perehdytystä sekä lääkehoidon laadun ja turvallisuuden varmistamista. (STM: Turvallinen lääkehoito-opas 2021)

Tietoturvasuunnitelma

Tietoturvasuunnitelmassa kuvataan Coronarian prosessit asiakas- ja potilastietojen ja tietojärjestelmien käsittelyyn liittyvät asiakastietolain 27 §:n vaatimusten täyttämiseksi.

Riskienhallintasuunnitelma

Riskienhallinta on osa yksiköiden normaalia toimintaa. Riskiarviointia tehdään sekä yksilötasolla päivittäisessä työssä, että johtajien päätöksenteossa, kaikilla organisoitumisen tasoilla. Toiminnan riskejä arvioidaan jatkuvasti, ja vähintään kerran vuodessa tehdään järjestelmällinen riskienarviointi yksiköissä.

Palvelujen yhdenvertaisuus

Coronaria Terveys-liiketoiminnan yhtiöiden toimintaperiaatteisiin kuuluu asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu.

Perehdytyksessä ja täydennyskoulutuksessa huomioidaan yhdenvertaisuuteen liittyvät asiat.

Asiakkailta ja potilailta tulevaa palautetta seurataan myös yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta.

Havaittujen puutteellisuuksien korjaaminen

Omavalvontasuunnitelmissa kuvataan konkreettisesti, miten havaitut epäkohdat korjataan.

Epäkohtien tai puutteiden ilmettyä, nämä korjataan tilaajan kanssa sovitussa aikataulussa. Jos on kyse asiakas- tai potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavista epäkohdista tai puutteista, ne korjataan välittömästi.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden tilaa seurataan säännöllisesti vaara- ja haittatapahtuma- sekä poikkeamailmoitusten kautta. Seuranta ja raportointi on kuvattu tarkemmin omavalvontasuunnitelmissa.

Valvontalaissa 741/2023 sekä laissa terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 olevat säädökset henkilökunnan ilmoitusvelvollisuudesta on kuvattu omavalvonta- ja potilasturvallisuussuunnitelmissa.

Coronaria Terveys Oy ilmoittaa välittömästi ao. hyvinvointialueelle ja valvontaviranomaiselle omassa tai yhtiön alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantaneet epäkohdat.

Seurantaan perustuvien havaintojen ja niiden perusteella tehtävien toimenpiteiden
julkaiseminen

Coronaria Terveys-liiketoiminnan tuottamien terveyspalvelujen omavalvontaohjelma julkaistaan www.coronaria.fi/omavalvonta - sivustolla. Verkkosivuilla julkaistaan säännöllisesti tietoa omavalvonnan seurannasta ja toimenpiteistä.

PALVELUNTUOTTAJA

Palveluntuottajan tiedot

Coronaria on yksi Suomen merkittävimmistä terveydenhuollon yrityksistä ja suurimmista toimijoista
ainoa, joka on täysin suomalaisessa omistuksessa. Coronaria Oy kuuluu kotimaiseen Cor Group -
konserniin, jonka ympärille on syntynyt Suomen laajin terveysalan yritysklusteri. Se työllistää Suomessa jo yli 4550 ihmistä. Vuonna 2022 sen liikevaihto oli 451,5 miljoonaa euroa.

Coronarian laajaan tarjontaan kuuluvat monipuoliset perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon sekä kuntoutuksen palvelut. Coronarian kuntoutusliiketoiminta tuottaa laajasti kuntoutuksen
palveluita: puhe-, toiminta-, fysioterapiaa sekä moniammatillista- ja ammatillista kuntoutusta. Palveluja ostavat mm. Kela, hyvinvointialueet, sairaanhoitopiirit, yritykset, vakuutusyhtiöt, kolmannen
sektorin toimijat sekä yksityishenkilöt.

Kuntoutuspalveluissa työskentelee noin 1600 työntekijää, noin 100 toimipisteessä ympäri Suomen.
Kuntoutuspalveluiden liikevaihto oli vuonna 2022 92 M€

Coronarian kuntoutuspalveluja tuottavat yhtiöt:

Coronaria Fysioterapia Oy
Y-tunnus 0530530-5

Coronaria Contextia Oy
Y-tunnus 1824918-9

Coronaria Kuntoutuspalvelut Oy
Y-tunnus 2770800-9

Coronaria Terameri Oy
Y-tunnus 2512039-1

Coronaria Terapeija Oy
Y-tunnus 0961534-3

Coronaria Kuntoutus Tria Oy
Y-tunnus 0556057-6

Johtava lääkäri:
Asla Kerola
Työterveyshuollon ja yleislääketieteen erikoislääkäri

Coronaria kuntoutuspalveluiden toimipisteet löytyvät verkkosivuiltamme: https://www.coronaria.fi/toimipaikat/

Henkilöstön sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@coronaria.fi

Arvot, toiminta-ajatus

Coronarian arvot ovat

  • Jatkuva kehittyminen
  • Yhdessä onnistuminen
  • Helppo saavutettavuus
  • Vaikuttavuus

Coronarian kuntoutuspalveluiden perustehtävä on tuottaa laadukkaita kuntoutuspalveluja. Kuntoutuspalvelujen tavoitteena on edistää sairaan, vammaisen tai vajaatoimintakykyisen ihmisen toimintakykyä, itsenäistä selviytymistä, hyvinvointia, osallistumismahdollisuuksia sekä työllistymistä.

Kuntoutuspalveluja toteutetaan eri ikäisille asiakkaille. Palveluja toteutetaan toimipisteissämme tai
asiakkaan omassa toimintaympäristössä esimerkiksi asiakkaan kotona, päiväkodissa tai koulussa.

Kuntoutuksessa hyödynnämme moniammatillista osaamistamme ja toimimme yhteistyössä sidosryhmiemme kanssa.

Toiminta-ajatuksemme

  • Korkeatasoiset palvelut mahdollisimman lähellä asiakasta
  • Fokus hoidon laadussa, ei käyntien määrässä
  • Ei uutta rakentaen, vaan nykyinfraa hyödyntäen
  • Korkea asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys
  • Uudet toimintamallit
  • Tulosten seuranta

Palvelut

Kuntoutuspalveluiden liiketoiminta muodostuu kolmesta osa-alueesta: avokuntoutus, kuntoutus
majoituksella sekä työ- ja toimintakykykuntoutus.

Avokuntoutuksen palvelut

  • fysioterapia
  • toimintaterapia
  • puheterapia

Kuntoutuspalvelut majoituksella

  • sopeutumisvalmennukset ja kurssit
  • moniammatillinen yksilökuntoutus

Työ-ja toimintakykykuntoutus

  • neuropsykiatrinen kuntoutus lapsille ja nuorille
  • ammatillinen ja opintoja tukeva kuntoutus

Kuntoutuspalveluja ostavat Kela, hyvinvointialueet, sairaanhoitopiirit, yritykset, vakuutusyhtiöt, kolmannen sektorin toimijat sekä yksityishenkilöt.

Asiakastyytyväisyys

Meille on erityisen tärkeää, että asiakkaamme ovat tyytyväisiä palveluumme. Keräämme säännöllisesti asiakkailtamme palautetta, koska haluamme kehittää jatkuvasti toimintaamme ja ymmärtää
entistä paremmin asiakkaidemme tarpeita.

Henkilöstö

Coronarian kuntoutuspalveluissa työskentelee n. 1600 kuntoutusalan asiantuntijaa, ammatinharjoittajaa sekä hallinnon henkilöstöä. Osaava, sitoutunut henkilöstö on kuntoutuspalveluiden perusta, yrityksemme menestymisen edellytys.

Henkilöstötyytyväisyys

Kuntoutuspalveluissa toteutetaan henkilöstötyytyväisyyskysely, Sinulla on väliä -tutkimus, kerran
vuodessa. Lisäksi neljä kertaa vuodessa toteutetaan työntekijöiden työfiilistä arvioiva pulssikysely.
Tutkimuksen ja kyselyiden tuloksia hyödynnetään kuntoutuspalveluiden toiminnan kehittämisessä.

Rekrytointi

Rekrytointikeskustelussa varmistetaan hakijan soveltuvuus tehtävään. Pääsääntöisesti rekrytointikeskusteluiden toteutukseen osallistuu useampi henkilö. Kuntoutuspalveluissa on oma rekrytointitiimi, joka tukee esihenkilöitä rekrytointiprosessin eri vaiheissa sekä perehdytyksessä.

Uuden työntekijän ammattipätevyys tarkistetaan rekrytointiprosessin yhteydessä JulkiTerhikistä.
Työntekijältä vaaditaan ennen työsuhteen alkamista myös todistus oikeudesta toimia terveydenhuollon ammattihenkilönä sekä lasten kanssa työskenteleviltä rikosrekisteriote.

Perehdytys

Kuntoutuspalveluissa tehdään uudelle työntekijälle yksilöllinen perehdytyssuunnitelma. Perehdytyksestä vastaa aina erikseen nimetty työntekijä. Perehdytyksessä käydään läpi yrityksen palveluiden, työ- ja toimintaperiaatteiden lisäksi mm. tietoturvaan, työvälineiden käyttöön sekä työturvallisuuteen liittyvät asiat.

Osaamisen kehittäminen

On erityisen tärkeää, että asiantuntijoillamme on mahdollisuus kehittyä työssään ja vahvistaa omaa
ammatillista osaamistaan. Asiantuntijoillemme tarjoamillamme koulutuksilla ja valmennuksilla haluamme varmistaa, että

  • voimme tarjota työntekijöille kehitysmahdollisuuksia työssään
  • tarjoamme laadukkaita ja vaikuttavia kuntoutuspalveluja asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme
  • pystymme vastaamaan kuntoutusalan muuttuviin ja ajankohtaisiin tarpeisiin.

Kuntoutuspalveluissa työntekijä ja esihenkilö tekevät yhdessä suunnitelmaa työntekijän osaamisen
kehittämiseen liittyen. Osaamisen kehittämisen suunnittelussa huomioidaan työntekijän mielenkiinnonkohteet, toiveet sekä alueelliset tarpeet: minkälaista osaamista alueella / yrityksessä tarvitaan
monipuolisten, laadukkaiden palveluiden toteutukseen liittyen. Työntekijöillä on mahdollisuus osallistua sekä yrityksen sisäisiin että ulkoisiin koulutuksiin. Coronarialla on käytössä oma osaamisen
kehittämisen sähköinen alusta, Cor Akatemia. Akatemiasta löytyy mm. sisäisten koulutusten tallenteet sekä oma osio esihenkilöille esihenkilötyön tueksi. Työntekijöille järjestetään säännöllisesti
koulutusta myös mm. tietoturvaan ja ensiaputaitoihin liittyen.

Työhyvinvointi

Työtekijöidemme hyvinvointi on meille tärkeää. Työntekijöillämme on käytössä kattavat työterveyshuollonpalvelut sekä henkilöstöedut. Tuemme henkilöstön hyvinvointia myös erilaisilla hyvinvointihankkeilla kuten liikuntahaasteilla ja ideakilpailuilla.

Coronarialla on käytössä varhaisen välittämisen -malli, jonka tavoitteena on tukea työntekijöiden
työkykyä ja ehkäistä työkyvyttömyyttä. Työkykyjohtamiseen kuuluu tiivis yhteistyö työnantajan, esihenkilöiden, työntekijöiden ja työterveyshuollon välillä.

Kuntoutuspalveluiden toimipisteissä tehdään vuosittain vaarojen tunnistus ja riskienarviointi. Riskien arvioinnin avulla tunnistetaan työhön liittyviä riskejä, kuormitus- ja vaaratekijöitä. Arviointien
pohjalta sovitaan toimenpiteitä työturvallisuuden sekä työhyvinvoinnin edistämiseksi.

Kuntoutuspalveluissa on nimetty työsuojelupäällikkö- ja valtuutetut.

Työsuojelun tavoitteena on

  • työntekijöiden turvallisuuden, terveyden ja työkyvyn ylläpito ja edistäminen
  • työtapaturmien ja ammattitautien ehkäisy
  • henkisestä hyvinvoinnista ja työssä jaksamisesta huolehtiminen
  • ergonomian huomioiminen ja työssä kuormittumisen vähentäminen.

Tilat, laitteet

Kuntoutuspalveluja toteutetaan yrityksen toimitiloissa tai asiakkaan omassa toimintaympäristössä
esim. asiakkaan kotona, päiväkodissa tai koulussa. Yrityksen vastaanottotilat ovat esteettömät, turvalliset ja soveltuvat kuntoutupalveluiden toteuttamiseen. Tilat on tarkistettu terveydenhuollon viranomaisen toimesta ja todettu terveydenhuollon toimintaan sopiviksi ja asianmukaisiksi.

Kuntoutuspalveluissa käytetään terveydenhuollon laitteiden seurantaan IDR-laiterekisteriä. Jokaisessa yksikössä toimii laiterekisterin ajantasaisuudesta vastaava henkilö. Laiterekisteristä käy ilmi
muun muassa laitteiden huollot, laitekoulutukset sekä Fimea-vaaratilanneilmoitukset.

OMAVALVONTA

Omavalvontaohjelma

Tämä Coronarian kuntoutuspalveluiden omavalvontaohjelma kattaa kaikki kuntoutuspalveluiden toimipisteet.

Tehtävien lainmukainen hoitaminen

Coronarian kuntoutuspalveluilla on Valviran luvat yksityisen terveydenhuollon palvelujen toteuttamiseen. Luvan myöntämisen perusteena on, että palveluntuottajan toimitilat ja laitteet ovat asianmukaiset jaa soveltuvat terveydenhuollon palvelujen toteuttamiseen. Lisäksi palvelujen tuottajalla
pitää olla toiminnan edellyttämä, asianmukaisen koulutuksen saanut henkilökunta.

Toteutamme terveydenhuollon palveluja terveydenhuollon toimintaa koskevien lakien ja asetusten
mukaan.

Tehtyjen sopimusten noudattaminen

Coronarian kuntoutuspalveluiden liiketoiminnasta iso osa pohjautuu sopimuksiin, jotka yritys on
saanut muun muassa julkisten hankintojen kilpailutusten myötä. Sopimukset ja sopimuksiin liittyvät
palvelukuvaukset määrittelevät palvelun sisältö- ja laatuvaatimukset. Vastuu sopimuksen mukaisen
palvelun toteuttamisesta ja seurannasta on liiketoimintajohtajalla sekä toimipisteen vastuuhenkilöllä. Sopimusyhteistyökumppanimme toteuttavat ulkoisia auditointeja palvelujen laadun ja sopimuksen mukaisuuden arvioimiseksi. Toimitamme myös yhteistyökumppaneillemme palveluiden
toteutumiseen liittyviä seurantaraportteja sopimusten mukaisesti. Teemme yrityksen sisäisiä auditointeja suunnitelmallisesti ja säännöllisesti. Kehitämme toimintaamme auditointien pohjalta.

Coronarian kuntoutuspalveluissa toimivat ammatinharjoittajat sitoutuvat toimimaan sopimusten ja
Coronarian sovittujen toimintakäytänteiden mukaisesti.

Palvelujen saatavuus ja jatkuvuus

Coronarian kuntoutuspalveluiden toimisteitä on noin 100 ympäri Suomen. Laaja toimipisteverkosto
ja moniammatilliset asiantuntijatiimit mahdollistavat palvelujen tarjoamisen valtakunnallisesti, laajalle alueelle. Palveluja toteutetaan toimipisteidemme lisäksi asiakkaiden omassa toimintaympäristössä, esimerkiksi asiakkaan kotona, päiväkodissa, koulussa tai palvelukodissa. Meillä on tarvittaessa mahdollisuus toteuttaa kuntoutuspalveluja myös etäyhteydellä, videoneuvotteluyhteyden välityksellä

Laaja asiantuntija- ja toimipisteverkostomme mahdollistaa palvelujen räätälöinnin joustavasti palveluntilaajien ja asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan.

Meille on erityisen tärkeää, että asiakkaan kuntoutusjakso toteutuu sopimuksen, maksusitoumuksen ja sovitun mukaisesti. Laaja asiantutija- ja toimipisteverkostomme mahdollistaa sen, että tarvittaessa esimerkiksi sijaisjärjestelyitä on mahdollista tehdä joustavasti. Olemme yrityksenä varautuneet toimimaan myös poikkeavissa tilanteissa ja varmistamaan kuntoutuspalveluiden jatkuvuuden.

Palvelujen laatu ja turvallisuus

Cor Groupissa toimii laatuorganisaatio, joka seuraa viranomaismääräyksien, lakisääteisyyksien ja
standardien noudattamista sekä kehittää konserniin kuuluvien yhtiöiden toimintaa laadunhallintajärjestelmän mukaisesti.

Coronaria Oy:llä on käytössään harmonisoitu laadunhallintajärjestelmä ISO 9001:2015 sertifikaatti,
joka kattaa kuntoutuksen ja suun terveyden liiketoiminta-alueiden hallinnon laatu- ja johtamisjärjestelmän sekä asiantuntijakeskuksen toiminnot markkinoinnin ja viestinnän.

Sertifikaatti on osoitus siitä, että yrityksen toiminta täyttää standardin vaatimukset ja että organisaatio on sitoutunut laadun varmistamiseen ja kehittämiseen. Standardin mukaisesti yksiköitä auditoidaan vuosittain. Organisaation sisäiset auditoijat auditoivat vuosittain oman liiketoimintansa yksiköitä.

Sisäisten auditointien tavoitteena on:

  • Varmistaa laatujärjestelmän systemaattinen ylläpitäminen yksikössä.
  • Varmistaa jatkuvan parantamisen käytäntöjen toimivuus.
  • Varmistaa ISO 9001:2015 standardin vaatimusten toteutuminen.
  • Saada näyttöä prosessin ohjauksesta ja ohjeiden noudattamisesta.

Sisäisten auditointien lisäksi mm. Kela toteuttaa ulkoisia auditointeja palveluihimme liittyen.

Työntekijät perehdytetään asiakkaiden potilasturvallisuuteen, työturvallisuuteen sekä tietoturvaan
liittyviin asioihin. Kuntoutuspalveluissa on käytössä myös sähköinen turvallisuussivusto, jossa
kaikki turvallisuuteen liittyvät ohjeet ovat helposti kaikkien työntekijöiden saatavilla. Tietoturvapolitiikka ohjaa yritystä ja työntekijöitä tietoturvaan liittyvissä asioissa.

Kuntoutuspalveluissa on käytössä HaiPro-järjestelmä potilasturvallisuus-, työturvallisuus- sekä tietosuojailmoitusten kirjaamiseen sekä seurantaan. Yrityksen toiminnan turvallisuudenkehittämisessä hyödynnetään HaiPro:n raportteja.

Asiakkaiden yhdenvertaisuus

Kaikki asiakkaat ovat meille yhdenvertaisia, riippumatta sukupuolesta, iästä, etnisestä tai kansallisesta alkuperästä, kansalaisuudesta, kielestä, uskonnosta ja vakaumuksesta, mielipiteestä, vammasta, terveydentilasta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai muusta henkilöön liittyvästä syystä.

Coronarian Kuntoutuspalveluissa on tehty yhdessä henkilöstön kanssa eettiset periaatteet -ohjeistus. Jokainen työntekijä perehdytetään yrityksen toiminnan eettisiin periaatteisiin.

Havaittujen puutteellisuuksien korjaaminen

Organisaatiossa on käytössä HaiPro – potilas- ja työturvallisuutta vaarantavien tapahtumien raportointityökalu. Sen avulla työntekijä voi ilmoittaa läheltä piti -tilanteita ja haittatapahtumia. Liiketoiminnoissa käsitellään, seurataan ja raportoidaan aktiivisesti HaiPro -ilmoituksia potilasturvallisuuden, työturvallisuuden sekä tietoturvallisuuden osalta. Seurannan tarkoituksena on kehittää yrityksen toimintaa, jotta läheltä piti tilanteilta ja poikkeamilta vältyttäisiin tulevaisuudessa. Laatuorganisaatio seuraa poikkeamia kvartaalitasolla ja raportoi ne eteenpäin kuntoutuspalveluiden
johdolle.

Laite- ja tarviketapahtumatyyppi poikkeamien osalta organisaatiolla on lainsäädännöllinen velvollisuus ilmoittaa viranomaiselle (Fimea) vaaratilanne lääkinnällisen laitteen poikkeamatilanteesta.
Fimealle kohdistuneita ilmoituksia seurataan laatuorganisaatiossa ammattimaisen käytön vastuuhenkilön toimesta.

Asiakkaillamme sekä yhteistyökumppaneillamme on mahdollisuus antaa palautetta palveluistamme suullisesti, sähköisiä kanaviamme hyödyntäen sekä asiakastyytyväisyys-kyselyiden kautta.
Palautteita hyödynnetään kuntoutuspalveluiden toiminnan kehittämisessä.

Seurantaan perustuvien havaintojen ja niiden perusteella tehtävien korjaavien toimenpiteiden julkaiseminen

Coronaria kuntoutuspalveluiden omavalvontaohjelma julkaistaan yrityksen verkkosivuilla www.coronaria.fi.

Seurantaan perustuvien havaintojen ja korjaavien toimenpiteiden tekemisestä informoidaan kuntoutuspalveluiden sopimusten mukaisesti sopimusyhteistyökumppaneita sekä asiakkaita. Verkkosivuilla ja yrityksen muissa viestintäkanavissa on myös mahdollista informoida yrityksen korjaavista
toimenpiteistä yrityksen viestintäsuunnitelman mukaisesti.

Omavalvonnan organisointi ja johtaminen

Kuntoutuspalveluiden omavalvontaohjelma päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan. Kaikki työntekijät perehdytetään yrityksen omavalvontaohjelmaan. Omavalvontaohjelmaan perehtymisestä jää
merkintä sähköiseen järjestelmäämme, joten työntekijän perehtyminen on myös jälkikäteen todennettavissa.

Omavalvonnan toteutumisen seuranta toimipistetasolla tapahtuu toimipisteen esihenkilön toimesta.
Esihenkilö raportoi asiasta omalle esihenkilölleen. Kokonaisvastuu omavalvonnasta on yrityksen
johtavalla lääkärillä sekä liiketoimintajohdolla.

Potilasasiavastaava, Coronarian potilaskoordinaattori

Potilasasiavastaavan tehtävänä on neuvoa asiakkaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
sekä neuvoa ja avustaa asiakasta tai asiakkaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä potilaslain 10 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä. Potilasasiavastaavat neuvovat miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu potilaan oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa. Kuntoutuspalveluiden asiakas voi olla tarvittaessa yhteydessä oman alueensa hyvinvointialueen potilasasiaavastaavaan.

Coronarian potilaskoordinaattori auttaa tarvittaessa oman hyvinvointialueen potilasasiavastaavan
yhteystietojen löytämisessä.

Coronarian potilasasiakoordinaattori

  • Johanna Yliräisänen johanna.yliraisanen@coronaria.fi
  • Potilasasiakoordinaattorin tavoittaa maanantaista keskiviikkoon klo 9–15 numerosta 046 920 3534 tai sähköpostitse osoitteesta potilasasiakoordinaattori@coronaria.fi.

Jos asiakas on tyytymätön Coronarian toimipisteessä saamaansa hoitoon tai kohteluun, hänellä on
oikeus tehdä muistutus hoitavaan toimipisteeseen. Muistutuksen voi tehdä yrityksen verkkosivulta
ladattavalla lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä, josta ilmenee, että kyseessä on muistutus.
Muistutuksen voi tehdä erityisestä syystä myös suullisesti, jolloin muistutus kirjataan asianmukaisesti. Lomake lähetetään Coronarian potilasasiakoordinaattorille, joka toimittaa muistutuksen edelleen hoitavan toimipisteen vastuuhenkilölle. Muistutukseen annetaan vastaus kirjallisena. Lisätietoja löydät Coronarian verkkosivuilta.

PALVELUJEN TUOTTAJA

Coronaria Hammasklinikat ovat yksityisen ja julkisen sektorin hammaspalvelujen tuottajia. Coronaria Hammasklinikan vastaanottoja on yhteensä 19.

Coronaria Hammasklinikoiden yhtiöt:

Coronaria Hammasklinikka Oy
Y-tunnus 2207193–4

Coronaria Hammasklinikka Hammaslääkärit Oy
Y-tunnus 2908910–9

Coronaria Hammasklinikka Kalevankatu Oy
Y-tunnus 2949137–6

Coronaria Hammasklinikka Nummela Oy
Y-tunnus 2987556–4

Coronaria Hammasklinikka Oulu Oy
Y-tunnus 2587241–1

Coronaria Hammasklinikka Sammakkotalo Oy
Y-tunnus 3005969–5

Coronaria suun terveyden palvelut kuuluvat Coronaria Terveyspalveluihin, jonka toimitusjohtajana toimii Teemu Mattila. Coronaria Hammasklinikoiden palveluista vastaa suun terveyden toimitusjohtaja Mikko Lappalainen yhdessä kaupallisen johtajan Mikko Mäen ja johtavien hammaslääkäreiden EHL Keijo Alaniskan ja HLL Antti Peterin kanssa.

Coronaria Hammasklinikoiden kaikki toimipisteet löydät osoitteesta www.coronaria.fi/toimipaikat.

Tämä omavalvontaohjelma ja omavalvontasuunnitelman tiivistelmä kuvaa toimintaa kaikissa Coronaria Hammasklinikoiden toimipaikoissa.

OMAVALVONTAOHJELMA

Omavalvontaohjelma on osa laatujärjestelmäämme. Coronaria hammasklinikat ovat sitoutuneet toimintaa ohjaaviin toimintaperiaatteisiin, jotka koskevat koko henkilöstöä ja johtoa. Edellytämme, että periaatteita noudatetaan ja niiden toteutumista edistetään kaikilla tasoilla. Toimintayksikön palveluesihenkilö vastaa, että henkilöstö tuntee ja ymmärtää periaatteiden sisällön ja vaatimukset. Periaatteiden läpikäynti kuuluu henkilöstön työhöntuloperehdytykseen.

Tehtävien lainmukainen hoitaminen

Tuottamamme palvelut täyttävät kulloinkin voimassa olevien lakien ja viranomaismääräysten asettamat vaatimukset. Johtavat hammaslääkärit vastaavat, että suunterveydenhuollon palveluja annettaessa toiminta täyttää sille lainsäädännössä ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä asetetut vaatimukset. Henkilökunnan määrä, koulutus ja ammattitaito ovat riittävät sekä tilat ja laitteet ovat asianmukaisia. Toiminta on lääketieteellisesti perusteltua, laadukasta ja potilasturvallista. Potilasasiakirjat laaditaan ja säilytetään asianmukaisesti, sekä muistutukset käsitellään yhdenmukaisesti. Palvelujen tuottaja tekee yksityisen terveydenhuollon muutosilmoitukset sekä vuosittaisen toimintakertomuksen lupaviranomaiselle.

Tehtyjen sopimusten noudattaminen

Yksityisissä hammashoidon palveluissa yksityisasiakkaiden rinnalla on myös sopimuskumppaneita, kuten työterveysasiakkaita sekä julkisia terveydenhuollon yksiköitä. Sopimuskauden aikana sopimusten noudattamisen seuranta on ensisijaisesti kunkin toimintayksikön palveluesihenkilön ja vastuuhammaslääkärin vastuulla. Lisäksi sopimuskumppaneiden kanssa käydään säännöllisiä yhteistyöpalavereita ja toimitamme heille toiminnan seuranraportteja. Julkisissa hammashoidon palveluissa palvelutuotanto tapahtuu pääsääntöisesti julkisten hankintojen kautta kilpailutettujen sopimusten nojalla.  

Palvelujen saatavuus, jatkuvuus, turvallisuus, laatu ja asiakkaiden yhdenvertaisuus

Saatavuus

Coronaria Hammasklinikoita on ympäri Suomen yhteensä yhdeksäntoista. Coronaria Hammasklinikat kattavat laajasti hammaslääkäri ja erikoishammaslääkäripalvelut. Olemme kehittäneet palveluverkostoamme täydentämään palveluita myös julkisten toimijoiden palveluntarjonnassa.

Olemme aktiivisesti mukana kilpailutuksissa ja tarjoamme palveluitamme myös suorahankintoina. Palvelujen saatavuuden kannalta keskeinen osa-alue on henkilöstömme osaamisen ylläpitäminen, sekä kehittäminen, sekä ammattitaitoisen henkilöstön rekrytointi.

Jatkuvuus

Hoidon jatkuvuuden ja sujuvuuden kannalta on tärkeää, että palvelupolkumme huomioivat asiakkaidemme tarpeet. Keskeistä palveluiden jatkuvuuden kannalta on myös henkilöstön vähäinen vaihtuvuus.

Sopimuskumppanimme kilpailuttavat palveluitaan ajoittain. Tällöin pyrimme osaltamme vaikuttamaan siihen, että tarjoamme palveluntuottajana kilpailukykyisen sopimuksen, jolloin asiakkaiden hoidon jatkuvuus ei katkeaisi. 

Jokaisella toimintayksiköistämme on pelastussuunnitelma ja valmiussuunnitelma häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalle.  

Turvallisuus

Hammaspalveluiden turvallisuus koostuu potilasturvallisuudesta, tietosuojaturvallisuudesta, työturvallisuudesta, sekä työsuojelusta.

Potilasturvallisuuteen liittyy henkilöstön hyvä perehdytys, johon sisältyvät laitteistoon perehdytys, lääketurvallisuus ja säteilyturvallisuus. Hammasklinikoilta löytyy oma tietosuojaseloste, jota yrityksen työntekijät ovat sitoutuneet noudattamaan. Tietosuojaselosteessa kuvataan potilasasiakirjojen hallinnointi, niiden käsittely, rekisterin suojaaminen ja oikeudet. Työsuojelun tavoitteena on työntekijöiden hyvinvointi ja turvallisuus. Työsuojelun avulla pyritään ehkäisemään työstä johtuvia sairastumisia ja tapaturmia. Käytännön tasolla työsuojelu on toimintaa, jolla ylläpidetään ja edistetään työpaikan työympäristön turvallisuutta ja terveellisyyttä sekä työntekijöiden fyysistä ja psyykkistä työkykyä.  

Laatu

Vastuu laadun toteutumisesta arjessa on jokaisella Coronarialla työskentelevällä työntekijällä. Hammasklinikoiden johtava hammaslääkäri vastaa siitä, että toiminta toteutuu lakien, ohjeistuksien ja viranomaismääräysten mukaisesti. Laatua mitataan ja kehitetään saatujen tulosten ja palautteiden perusteella.

Yhdenvertaisuus

Ammattilaisemme kohtaavat jokaisen asiakkaan yksilönä, ja suunnittelevat hoitopolun asiakkaan kanssa hänen yksilöllisistä tarpeistaan lähtien.

Havaittujen puutteellisuuksien korjaaminen

Coronaria Hammasklinikoilla on käytössä poikkeamien ilmoitusjärjestelmä HaiPro, josta pystymme tekemään tarvittaessa ilmoituksen myös Fimeaan. HaiPron kautta kerätään potilasturvallisuuteen, tietosuojaturvallisuuteen ja työturvallisuuteen liittyvät poikkeamailmoitukset. Poikkeamia ovat jo todetut vaaratapahtumat, sekä läheltä piti tilanteet. Kannustamme henkilöstöä tekemään aktiivisesti ilmoituksia ja raportoimaan havainnoistaan. Poikkeamia hallinnoi laaturyhmä ja palvelupäälliköt yhdessä johtavan hammaslääkärin kanssa. Poikkeamat raportoidaan yksikkötasolla. Laaturyhmä tekee poikkeamista korjaavien toimenpiteiden toimintaehdotukset ja korjaavat toimenpiteet. Ilmoitusaktiivisuutta ja ilmoitusten käsittelyä seurataan.

Coronaria Hammasklinikoita auditoidaan sisäisesti ja ulkoisesti. Havaittuihin poikkeamiin puututaan kehotusehdotuksien kera. Palveluesimies huolehtii poikkeaman korjauksesta. 

Potilaat voivat antaa palautetta suullisesti suoraan vastaanotolle, tai kirjallisesti nettisivujemme kautta. Jokaiseen palautteeseen vastataan. Potilaiden apuna on myös tarvittaessa potilasasiamies, jonka yhteystiedot löytyvät jokaiselta klinikaltamme, sekä netistä.

Seurantaan perustuvien havaintojen ja niiden perusteella tehtävien toimenpiteiden julkaiseminen

Coronaria hammasklinikoiden omavalvontaohjelma julkaistaan www.coronaria.fi/hammasklinikat -osoitteessa. Nettisivuillamme julkaisemme säännöllisesti mm. NPS- ja asiakastyytyväisyys -mittauksestamme.

TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA PERIAATTEET

Coronaria Hammasklinikat kuuluvat Coronaria konserniin, joka on oululaislähtöinen 100 % kotimainen terveys- ja hyvinvointipalveluja tuottava yritys. Coronaria Hammasklinikoiden toiminnan perustaa on huippuammattitaitoinen henkilökunta, asiakaslähtöinen ja sujuva palvelu, sekä arvostus jokaisen toimipaikkamme paikallisuutta kohtaan.

Coronaria hammasklinikoiden terveyspalvelujen lähtökohtana on asiakaslähtöisyys, johon henkilöstömme koulutetaan ja perehdytetään. Palvelumme on ammattitaitoista, ystävällistä ja sujuvaa. Kehitämme palvelujamme asiakkaiden tarpeista lähtien ja saamamme palautteen perusteella. Coronaria Hammasklinikka tuottaa terveyspalveluja ottamalla huomioon toiminnan vaikutukset kyseisen paikan elinympäristöön ja yhteiskuntaan. Henkilöstön hyvinvoinnista sekä koulutuksesta huolehditaan ja niitä mitataan.

Coronaria hammasklinikan henkilökunta toimii palveluissaan niin, että asiakkaat tuntevat palvelumme ja luottavat niihin. Toimipaikkamme tilat, laitteet ja hoitomenetelmät ovat turvallisia ja niiden käyttö asiantuntevaa.

Coronaria Hammasklinikoiden arvot

  • Jatkuva kehittyminen: Olemme suunterveydenhuollon uudistaja ja suunnannäyttäjä. Haastamme jatkuvasti itsemme sekä vanhat toimintamallit ja rakenteet luodaksemme Suomen parhaat suunterveydenhuollon palvelut. 
  • Yhdessä onnistuminen: Autamme niin toisiamme kuin asiakkaitamme uudistamaan suomalaista suunterveydenhuoltoa. Jokainen meistä on oman työnsä huippuosaaja, joka kantaa vastuunsa ja helpottaa osaltaan muiden työtä. 
  • Helppo saavutettavuus: Olemme lähellä asiakasta. Meille on helppo tulla. Olemme helposti lähestyttäviä myös ihmisinä. Panostamme uuteen teknologiaan parantaaksemme palveluidemme saavutettavuutta. 
  • Vaikuttavat tulokset: Vahvan osaamisemme ja ihmisestä välittävän asenteemme ansiosta saavutamme vaikuttavia hoitotuloksia kustannustehokkaasti. Samalla pidämme huolta siitä, että henkilöstömme ja asiakkaidemme tyytyväisyys on huipputasoa. 
  • Asiakaslähtöisyys: Tarjoamme laadukasta palvelua ympäri Suomen. Asiakkaidemme tyytyväisyys on tärkeä asia hammasklinikoillamme. Palvelumme on ammattitaitoista, ystävällistä ja sujuvaa. Kehitämme palvelujamme asiakkaiden tarpeista lähtien ja saamamme palautteen perusteella. 

Laatupolitiikka

Coronaria hammasklinikat on laadukkaita hammaspalveluita tarjoava ketju. Coronaria hammasklinikat kattaa monipuoliset perushammashoidon, sekä suun erikoissairaanhoidon palvelut. Toimintamme perustana on huippuammattitaitoinen henkilökunta, asiakaslähtöinen ja sujuva palvelutoiminta, sekä arvostus jokaisen toimipaikkamme paikallisuutta kohtaan.  

​Laatupolitiikka luo yhteisen perustan laatutyölle Coronaria hammasklinikoillamme.  

HENKILÖSTÖ

Coronaria hammasklinikan henkilökunta koostuu hammaslääkäreistä, erikoishammaslääkäreistä, suuhygienisteistä, hammashoitajista sekä tarvittaessa välihuoltajista ja aulapalvelussa toimivista henkilöistä. Henkilöstöresurssit ovat mitoitettu kysynnän ja tarpeen mukaan. Henkilökunta toimii Coronarian antamien yleisohjeiden mukaan noudattaen toiminnassaan yleisesti hyväksyttyjä hoitokäytäntöjä ja eettisiä ohjeita.

Henkilöstön rekrytoinnin periaatteissa korostuvat koulutus, sopivuus, sekä osaaminen haettavaan tehtävään. Rekrytointi tapahtuu yleisten ilmoituskanavien, sisäisen kanavan, sekä oman työntekijäpoolin kautta. Rekrytointia tehdään sekä suoraan Coronaria Hammasklinikan, että Coronarian valtakunnallisen rekrytoinnin kautta.

Jokaiselle sovitaan yksilöllinen perehdytysohjelma vastuuhenkilöineen ennen työn aloittamista. Perehdytys järjestetään myös työnkuvan muuttuessa. Opiskelijoille on oma sovittu ohjaaja sekä perehdytysohjelma käytössä soveltuvin osin. Yksikössä on erillinen perehdytyssuunnitelma. Lääkehoitosuunnitelmassa on oma perehdytyssuunnitelma. Perehdytyssuunnitelma sisältää lisäksi ohjeet potilasasiakirjamerkintöihin ja kirjaamiseen sekä laitteiden turvalliseen käyttöön. Ennen tunnuksien saamista potilastietojärjestelmään työntekijä sitoutuu noudattamaan tietosuojasäännöksiä.

Henkilökunnan ammattitaitoa ylläpidetään toimipaikan koulutussuunnitelman mukaisesti. Käydyt koulutukset työntekijän tulee kirjata käytössä olevaan HR-järjestelmään Mepcoon. Työhyvinvoinnin ylläpitämisen apuvälineinä on muun muassa työterveyshuoltosopimus, liikunnalliset henkilöstöedut, varhaisen välittämisen -malli sekä säännölliset kehityskeskustelut. Lisäksi käytössä on ohjeet epäasiallisen kohtelun käsittelystä, sekä ohjeistus päihdeongelmien suhteen. Kerran vuodessa järjestetään sähköinen henkilöstötyytyväisyyskysely, minkä perusteella päätetään tärkeimmät kehittämisen painopisteet.

TOIMITILAT, LAITTEET JA TARVIKKEET

Työympäristön kehittäminen on keskeinen osa potilasturvallisuuden kehittämistä. Työympäristöstä pyritään aktiivisesti poistamaan potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja varmistamaan, sekä potilaiden että henkilökunnan turvallisuus. Laiteympäristön kehittämisessä tulee pyrkiä laitteiston yhdenmukaisuuteen työn hallinnan edistämiseksi. Laitteiden käyttöön liittyvä ohjeistus tulee olla helposti saatavilla ja potilasturvallisuuden kannalta merkittävien toimenpiteiden osalta siinä muodossa, että se tukee toimintaa kiireellisissäkin tilanteissa. Poikkeustilanteista tehdään Haipro- ja Fimealle ilmoitus. Tilat on tarkastettu ennen käyttöönottoa ja säädösten muuttuessa tarkistetaan tarvittaessa uudelleen.

Toimitilat

Hammasklinikan tilat ovat järjestetty hammashoidon tarpeiden mukaisesti. Henkilökunnalla on kulkuavain käytössä ja ovet ovat lukittuna. Terveyspalveluiden toimintaa ja toimintaympäristöä ohjataan useiden lakien ja viranomaismääräysten avulla ja toimitilojen tulee täyttää nämä vaatimukset. Ennen toiminnan aloittamista, jokaiselle klinikalle tehdään viranomaistarkastus. Tilojen toimivuuden ja turvallisuuden takaamiseksi Coronarian työterveys tekee suunnitellusti jokaiselle klinikalle työturvallisuus tarkastukset riskien ja vaarojen kartoittamiseksi. Paloturvallisuuteen liittyvät tarkastuksen tehdään paikkakuntakohtaisesti paikallisen palotarkastajan toimesta.

Siivous ja jätehuolto järjestetään ostopalveluna. Ongelmajätteiden keräilyssä käytetään kyseisiin tarkoituksiin sopivia jäteastioita.

Laiteet ja tarvikkeet

Terveydenhuollon toimintaympäristön ja laitteiden hallinta on keskeinen osa laadunhallintaa ja potilas- ja asiakasturvallisuutta. Laitteiden hallinnan tarkoituksena on ylläpitää ja edistää laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuutta niin potilaiden/asiakkaiden kuin hoitohenkilökunnan kannalta. Laitteiden yhdenmukaisilla hankinnoilla pyritään yhdenmukaisuuteen työnhallinnan edistämiseksi.

Laki lääkinnällisistä laitteista 719/2021 mukaisesti ammattimaisella käyttäjällä tulee olla vastuuhenkilö, joka vastaa siitä, että käyttäjän toiminnassa noudatetaan lain ja sen nojalla annettuja säädöksiä ja määräyksiä. Coronaria Hammasklinikoiden vastuuhenkilönä toimii johtava hammaslääkäri. Kaikki laitteet on kirjattu sähköiseen laiterekisterijärjestelmään. Laiterekisterijärjestelmästä löytyy ajantasainen tieto, sekä laitteiston historia huolloista, poikkeamista, korjauksista, sekä laitteen tunnistetiedot lain edellyttämällä tavalla. Coronaria hammasklinikoille on nimetty ammattimaisen käyttäjän vastuuhenkilö.

Henkilökuntaa on ohjeistettu tekemään laitteisiin liittyvistä vaara- tai haittatapahtumista ilmoitukset Haipro-järjestelmään. Vaaratilanteet ilmoitetaan myös lain edellyttämällä tavalla Fimeaan ja Säteilyturvakeskukseen.

Potilasasiavastaava

Potilasasiavastaavan tehtävänä on neuvoa potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa sekä neuvoa ja avustaa potilasta tai potilaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä potilaslain 10 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä.  Potilasasiavastaavat neuvovat miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu potilaan oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa.

Coronarian potilaskoordinaattori auttaa tarvittaessa oman hyvinvointialueen potilasasiavastaavan yhteystietojen löytämisessä. Coronarian potilasasiakoordinaattorin yhteystiedot löytyvät Coronarian nettisivuilta www.coronaria.fi/tietoa-meista/potilasasiamies/.

Lääkehoito

Coronaria Hammasklinikoiden lääkehoidon toteuttamisen periaatteet on kuvattu lääkehoitosuunnitelmaan. Lääkehoitosuunnitelma on laadittu STM:n Turvallinen lääkehoito -oppaan linjauksiin ja ohjeistuksiin pohjautuen. Turvallinen lääkehoito -opas kokoaa yhteen lakien, asetusten ja viranomaisohjeiden antamat suuntalinjat lääkitysturvallisuudesta.

Toimipisteen lääkehoitovastaavat vastaavat toimipisteensä lääkehuollosta yhteistyössä vastuuhammaslääkärin kanssa.

Lääkehoidon osaamisen varmistamiseksi Coronarian Hammasklinikoilla on käytössä LOVe-verkkokoulutus. Tavoitteena on varmistaa lääkehoidon osaaminen ja lisätä tätä kautta myös potilasturvallisuutta. Lääkehoidon lupa sisältää hyväksytysti suoritetun kurssin ja perehdytyksen yksikön lääkehoitosuunnitelmaan ja toimintatapoihin. Lääkehoidon luvat uusitaan viiden vuoden välein.

Riskit ja niiden tunnistaminen ja korjaavat toimenpiteet

Riskienhallinta on osa laadunhallintaa. Riskeillä tarkoitetaan epävarmuustekijöitä ja tapahtumia, joiden toteutuessa hammasklinikka ei saavuta asetettuja tavoitteita ja/tai kokee huomattavia menetyksiä. Riskien ja mahdollisuuksien hallinta on osana yrityksen vuosittaista tarkastelua.

Suun liiketoiminnassa arvioidaan vuosittain strategiset, operatiiviset, taloudelliset sekä vahinkoriskit. Arviointi perustuu riskien todennäköisyyteen sekä riskien liikevaihdolliseen vaikutukseen.

Jokaisesta potilaaseen kohdistuvasta vaara- ja/tai läheltä piti - tilanteesta tehdään ilmoitus HaiPro - järjestelmän kautta. Lisäksi henkilöstö voi tehdä järjestelmän kautta myös potilas- ja asiakasturvallisuuden parantamiseen liittyviä kehitysehdotuksia.

Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely

Järjestelmään kerätään asiakkaan tietoja, joita käytetään asiakkaan hoidon suunnitteluun, hoidon toteutukseen, sen seurantaan sekä asiakkaan laskuttamiseen.

Coronaria Hammasklinikan asiakasrekisteri on sähköinen tietokanta ja siihen on pääsy vain niillä Coronaria Hammasklinikka Oy:n työntekijöillä, joiden työtehtävät edellyttävät asiakasrekisterin käyttöä. Asiakasrekisteri on suojattu ulkopuolisilta käyttäjiltä. Asiakasrekisteriin liittyvä manuaalinen aineisto säilytetään lukitussa tilassa, johon pääsy on vain Coronaria Hammasklinikan henkilökunnalla. Coronaria Hammasklinikan asiakasrekisteriin tallennettavat tiedot ovat salassa pidettäviä ja asiakasrekisteriä ja sen tietoja käsittelevää henkilökuntaa sitoo vaitiolovelvollisuus.

Hammasklinikoiden työntekijät käyvät myös vuosittain Coronarian tietosuojaturvakoulutuksen.

Coronaria Hammasklinikoiden tietosuojavastaavana toimii Tuomas Mainio (tietosuojavastaava@coronaria.fi).

Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely

Potilaalla on mahdollisuus aina antaa välitön palaute kaikille työntekijöille poikkeaman huomatessaan. Rohkaisemme työntekijöitämme yhteydenpitoon potilaiden ja omaisten kanssa. Jokaisella työntekijällä on velvollisuus esitellä muistutus esimiehelle, joka koordinoi tarvittavat jatkotoimenpiteet. Ensisijaisesti potilas ohjataan esimiehen luo keskustelua varten. Käytössä on jatkuva asiakastyytyväisyyspalaute sähköisesti/paperisesti. Jokaisen työntekijän tulee osata neuvoa potilaalle yhteydenotto potilasasiamieheen. Potilasasiamiehen yhteystiedot ovat näkyvillä Coronaria hammasklinikoiden aulan ilmoitustaululla ja Coronarian verkkosivuilla. Yksiköiden vastuuhenkilöiden yhteystiedot ovat potilaiden saatavilla Coronaria verkkosivuilla.

Hoitoonsa tai siihen liittyvään kohteluun tyytymätön potilas voi aina tehdä muistutuksen. Potilas voi tehdä muistutuksen kirjallisesti tai suullisesti yksikköön, jossa hoito on toteutettu. Kirjallisen muistutuksen tekemisen jälkeen pyritään selvittämään asia yhteistyössä potilasta hoitaneiden henkilöiden ja yksikön esimiehen kanssa. Potilasasiamies neuvoo tarvittaessa muistutuksen tekemisessä.

Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi

Liiketoiminnan laaturyhmä tarkastaa säännöllisesti omavalvontasuunnitelman ja tekee tarvittaessa korjaukset, mikäli niitä ei ole aiemmin tarvinnut tehdä. Muutoksista tiedotetaan henkilökunnalle viikkopalaverissa ja sähköisesti. Omavalvontasuunnitelmaan kirjataan päivittämispäivämäärä ja tarkistuslista, johon työntekijä kuittaa allekirjoituksellaan lukeneensa suunnitelman.

Omavalvonnan toteuttamisen seuranta tapahtuu klinikoillamme palveluesihenkilön johdolla. Palveluesihenkilö ja vastaava hammaslääkäri käyvät asioita läpi säännöllisissä palavereissa ja raportoivat asioista eteenpäin.