Äiti katsoo lasta, kun molemmat istuvat ulkona kesällä.

Harjoitteet lapsille


Punavalkoraidallinen majakka keskellä vihreää niittyä ja ilta-auringo paistaa.

Kolmen pisteen harjoitus

Kolmen pisteen harjoituksessa tarkastelemme kolmea asiaa kolmen eri aistin välityksellä. Harjoituksessa pyritään suhtautumaan asioihin mielenkiinnolla ja arvostelematta. Tällaiset lyhyet harjoitukset voivat auttaa sinua jännittävissä, tai jopa pelottavissa, tilanteissa, tuoda hengähdyshetken arjen kiireiden keskelle ja auttaa tarkastelemaan itselle tuttuja asioita uudesta tulokulmasta.

Siirry harjoitukseen

Tumma yötaivas, tähdet ja puiden siluetit.

Olen ihana

Itsetunto ja itsemyötätunto tarkoittavat itsensä tuntemista ja itsensä hyväksymistä juuri sellaisena kuin on. Vanhemman rooli lapsen itsetunnon kehittymisessä on merkittävä. Varhaisina vuosina lapsi peilaa oman itsetuntonsa kehittymisessä vanhempansa toimintaa ja roolia. Tämän harjoituksen tarkoituksena on edistää lapsen kykyä kiinnittää huomiota hyviin asioihin itsessään ja kehumaan niistä itseään. 

Siirry harjoitukseen

Joukko ala-aste tai päiväkoti-ikäisiä lapsia leikkii satujumppaa yhdessä ja kuuntelee aikuisen ohjeita.

Pikkukalat

Satujumppa voi toimia osana lasten liikuntatuokiota esimerkiksi päiväkodissa. Satujumpassa on tavoitteena lisätä liikkumisen iloa mielikuvien avulla. Tarinan mukaan liikkuminen tukee motoristen taitojen kehittymisen lisäksi vuorovaikutusta toisten lasten kanssa.

Siirry harjoitukseen

Merenrannalla ja vastapäätä tuntureita ja taustalla iso kumpupilvi.

Progressiivinen rentoutus

Progressiivinen rentoutuminen, jota kutsutaan myös nimellä lihasjännitys-rentoutus on yksi rentoutumisharjoitusten muoto. Harjoituksen aikana eri kehonosia jännitetään – ja rentoutetaan. Aktiivinen lihasten jännittäminen ja rentoutuminen vuorotellen auttavat huomaamaan jännitystiloja kehossa. Joskus lihasten rentouttaminen voi olla helpompaa niiden jännittämisen jälkeen.

Siirry harjoitukseen

Auringonlasku veden äärellä ja sumua sekä rantakasvillisuutta ja kiviä näkyvissä.

Tarina unipullasta

Lapset ovat erilaisia siinä, kuinka aktiivisia he ovat ja kuinka hyvin he pystyvät rauhoittumaan ja säätelemään omaa aktiivisuuttaan. Etenkin pienet lapset tarvitsevat tukea oman toiminnan säätelyssä ja aikuisen tehtävä on auttaa lasta löytämään keinoja, jolla hän pystyy rauhoittumaan esimerkiksi nukkumaan mennessä. Lapsen arkeen kuuluu tilanteita, jolloin lapsi saa olla riehakas ja innostuva, mutta myös hetkiä, jolloin lapsen on hyvä asettua rauhassa aloilleen.

Siirry harjoitukseen

Tumma yö kaupungissa ja katuvaloissa kirkkaat valot.

Tunteiden säätönappula

Tunteiden säätely on tunnetaidoista vaikein, sillä kaikki tunteet eivät tunnu mukavilta. Tunteen sietämistä voi harjoitella erilaisilla keinoilla, jolloin huomio keskittyy johonkin muuhun aistimukseen. Kun keskittyy muuhun aistimukseen, tunne säätyy itsestään pienemmälle.

Siirry harjoitukseen

Yksi höyhen leijailee tummaa taivasta ja pilviä vasten.

Unilento

Mielikuvitusmatka ohjaa lasta rentoutumaan ja suuntaamaan ajatuksia päivän touhuista nukkumiseen. Harjoitus ohjaa kehon rentoutumiseen sekä mukavien unien maailmaan. Vanhemman läsnäolo harjoituksen aikana rauhoittaa lasta ja edistää turvallisen kokemuksen syntymistä.

Siirry harjoitukseen

Punertava iltataivas verhojen läpi.

Unirentoutus

Harjoitus ohjaa lasta rentoutumaan ja suuntaamaan ajatuksia päivän touhuista nukkumiseen. Harjoitus ohjaa kehon rentoutumiseen sekä mukavien unien maailmaan. Vanhemman läsnäolo harjoituksen aikana rauhoittaa lasta ja edistää turvallisen kokemuksen syntymistä.

Siirry harjoitukseen