Mies seisoo ulkona ruska-aikaan ja katsoo kohti kameraa.

Harjoitteet nuorille ja aikuisille


Sinipaitainen nainen kuvattuna takaapäin, kun hieroo kädellä niskaansa.

Helli keho ja mieli

Video sisältää rentouttavia harjoituksia kehontuntemusta lisäten. Video alkaa tiivistelmällä siitä, mitä hyötyjä harjoitteista on sinulle. Video sisältää hierontaopetuksen sekä kehonskannaus- ja mielikuvaharjoitukset.

Siirry harjoitukseen

Sinipaitainen nainen istumassa lattialla jalat risti-istunnassa ja silmät kiinni.

Hengitys

Nenähengityksen kautta hengittäessä hengitystiheys hidastuu, pallea aktivoituu ja samalla hengityksestä tullaan tietoiseksi. Pienikin liike yhdistettynä hengitykseen auttaa hengityksen luonnolliseen virtaukseen ja rytmiin.

Siirry harjoitukseen

Takassa olevan nuotion kuva läheltä.

Ilon pilvet

Alakuloisuus ja surullisuus ovat tärkeitä tunteita ja kuuluvat normaaliin tunne-elämäämme siinä missä ilo ja onnellisuuskin. Alakuloisuus voi johtua elämässä sattuneista menetyksistä, pettymyksistä tai kuormituksesta, mutta toisinaan alakuloiselle mielelle ei löydy erityistä selittävää tekijää. Omaa mielialaa voi pyrkiä tukemaan myös erilaisten rentoutumis- ja mielikuvaharjoitusten avulla.

Siirry harjoitukseen

Meri ja horisontissa laskeva aurinko, tumma kuva.

Jännittäminen

Kaikki ihmiset jännittävät joskus ja on hyvä muistaa, että jännittäminen on tavallinen, tarpeellinen ja täysin vaaraton tunne. Jotkut meistä ovat taipuvaisempia jännittämään kuin toiset, eikä jännittämisestä tarvitse pyrkiä kokonaan eroon. Jännittäminen saattaa kuitenkin huolettaa itseä ja voimakkaana esiintyessään vaikeuttaa arjessa selviytymistä. Jännittämisen kanssa voi kuitenkin oppia tulemaan toimeen ja omaa jännitystä oppia säätelemään.

Siirry harjoitukseen

Punavalkoraidallinen majakka keskellä vihreää niittyä ja ilta-auringo paistaa.

Kolmen pisteen harjoitus

Kolmen pisteen harjoituksessa tarkastelemme kolmea asiaa kolmen eri aistin välityksellä. Harjoituksessa pyritään suhtautumaan asioihin mielenkiinnolla ja arvostelematta. Tällaiset lyhyet harjoitukset voivat auttaa sinua jännittävissä, tai jopa pelottavissa, tilanteissa, tuoda hengähdyshetken arjen kiireiden keskelle ja auttaa tarkastelemaan itselle tuttuja asioita uudesta tulokulmasta.

Siirry harjoitukseen

Vesiputous ja aurinko siiloutuu tuuhean, vehreän metsän läpi.

Luonto kuntouttaa ja elvyttää

Hyödynnä levon ja virkistyksen lähde lähelläsi. Jo lyhyt hetki metsässä edistää hyvinvointia ja tekee hyvää, mutta kahden tunnin metsäkylpy auttaa jo hyvin irtautumaan teknologiasta ja hidastamaan tahtia. Metsäkylvyt eroavat tavallisista vaelluksista, sillä metsäkylpyjen aikana on tarkoitus keskittyä luonnon terapeuttisiin vaikutuksiin.

Siirry harjoitukseen

Silta ja katulamput suoraan edessä ja sillan päässä näkyy merenranta.

Lyhyt hetki hengityksen parissa

Lyhyt hengitysharjoitus auttaa sinua pysähtymään sekä tarkastelemaan omaa hengitystäsi ja hengityksen mukana tulevia tuntemuksia tietoisen läsnäolon keinoin. Pysähtyminen hetkeksi hengityksen pariin voi auttaa rauhoittumaan, olemaan läsnä tässä hetkessä ja tuoda tauon keskelle arkea ja kiirettä. 

Siirry harjoitukseen

Punertava rantamaisema ja taustalla vuori.

Matka lempipaikkaasi

Stressaavissa ja kuormittavissa elämäntilanteissa keho voi jännittyä. Mielessä pyörivien ajatusten vuoksi hetkeen pysähtyminen ja rentoutuminen vaikeutuu. Pitkä rentoutusharjoitus ohjaa rauhoittumaan ja pysähtymään. Mielikuvarentoutuksen aikana on tärkeää, että sinulla on tila, jossa saat olla rauhassa ja voit ottaa rennon ja hyvän asennon.

Siirry harjoitukseen

Tummansininen vedenpinta, jossa sadepisaroiden synnyttämiä renkaita.

Palleahengitys

Tämän harjoituksen tarkoituksena on tuoda positiivinen, mukava muisto mielen ja kehon käsiteltäväksi. Harjoituksen tarkoituksena on vahvistaa tietoisesti positiivisten ajatusten ja tunteiden voimaa. Huomion kiinnittäminen positiivisiin asioihin voi auttaa meitä käsittelemään stressiä ja huomaamaan ympärillämme hyviä asioita.

Siirry harjoitukseen

Sininen taivas ja valkoisia kumpupilviä.

Pilvinä lipuvat ajatukset

Tämän harjoituksen tarkoituksena on tuoda positiivinen, mukava muisto mielen ja kehon käsiteltäväksi. Harjoituksen tarkoituksena on vahvistaa tietoisesti positiivisten ajatusten ja tunteiden voimaa. Huomion kiinnittäminen positiivisiin asioihin voi auttaa meitä käsittelemään stressiä ja huomaamaan ympärillämme hyviä asioita.

Siirry harjoitukseen

Merenrannalla ja vastapäätä tuntureita ja taustalla iso kumpupilvi.

Progressiivinen rentoutus

Progressiivinen rentoutuminen, jota kutsutaan myös nimellä lihasjännitys-rentoutus on yksi rentoutumisharjoitusten muoto. Harjoituksen aikana eri kehonosia jännitetään – ja rentoutetaan. Aktiivinen lihasten jännittäminen ja rentoutuminen vuorotellen auttavat huomaamaan jännitystiloja kehossa. Joskus lihasten rentouttaminen voi olla helpompaa niiden jännittämisen jälkeen.

Siirry harjoitukseen

Kirkkaan sininen vesistö ja taivas, jossa hieman tummia pilviä.

Suru

Surun kohdatessa on tärkeä antaa aikaa surulle ja toipumiselle. Suru on henkilökohtainen prosessi ja etenee eri ihmisillä eri tavoin. Usein menetyksen kohdatessa surun ja epätoivon tunteet ovat jatkuvasti läsnä, mutta pikkuhiljaa suru muuttuu aaltoilevaksi. Tällöin suru on ajoittain hyvin voimakasta, mutta helpottuu hetkittäin. Mieltä ja kehoa voi pyrkiä rauhoittamaan myös erilaisten mielikuva- ja rentoutusharjoitusten avulla.

Siirry harjoitukseen

Sinipaitainen nainen istumassa lattialla jalat risti-istunnassa ja tekee ylävartalon pyöritysliikettä kädet harteilla.

Tietoinen keho

Juurrutus ja keskilinjaharjoituksilla kehität kehontuntemusta ja kehon suhdetta alustaan. Juurtumalla alustaan turvallisuuden tunne voimistuu ja keho rentoutuu. Keskilinjan tiedostamisen kautta opit tunnistamaan ergonomisen asennon. Kehotuntemuksen ja painovoiman tunnistamisen kehittäminen. Kun tunnistaa, että keho on kannateltavana alustaa vasten, turvallisuuden tunne voimistuu ja keho rentoutuu.

Siirry harjoitukseen

Alhaalta päin katsottuna suuri mänty ja sen vieressä lumisempia puita.

Vahva keho

Kokemus omasta kehosta voi muuttua esimerkiksi pitkäaikaisen sairauden myötä. Ajatuksen ollessa kehon toiminnan haasteissa, voi kokemus oman kehon pystyvyydestä hankaloitua. Tässä harjoituksessa pyritään tunnistamaan omasta kehosta kohtia, jotka tuntuvat vahvoilta ja voimakkailta olemassa olevista haasteista huolimatta.

Siirry harjoitukseen

Mies seisoo korkealla vuoren päällä ja katselee sinisvävyistä vuorimaisemaa, jalkojen juurella kasvaa punertavia kukkia.

Viesti sairaan tai vammaisen lapsen vanhemmalle

Tämän mielikuvaharjoituksen tarkoituksena on pysähtyä arjen keskellä kuuntelemaan, mitä sinulle itsellesi kuuluu, ja mitä juuri nyt tarvitset. Tarkoitus on pohtia vahvuuksiasi ja hyvinvointiasi lisääviä asioita. Huomion kiinnittäminen omiin tarpeisiin ja omiin vahvuuksiin on tärkeää silloin, kun voimavaroja tarvitaan poikkeuksellisen paljon.

Siirry harjoitukseen