Vaalea nainen ulkona hengittää raikasta ilmaa.

Hengitys rauhoittaa levotonta kehoa

Fysioterapia

Viime aikoina meidän monen arki on mennyt uusiksi. Sosiaalinen etäisyys ja uudet roolit arjessa lisäävät kuormitustamme. Myös etäelämän haasteet, huoli terveydestä ja epävarmuus tulevasta värittävät uutta arkeamme. Nämä tekijät näyttäytyvät kehossamme pinnallisena hengityksenä, sykkeen nopeutumisena, hikoiluna, lihasten jännittymisenä ja tunnetilojen voimistumisena. Kehon toiminnoista etenkin hengitys tekee näkyväksi elimistömme tämän hetkisen tilan ja mielentilamme, sillä turvattomuus, kuormitus ja epävarmuus tulevasta estävät hengityksen vapaan pakottoman virtauksen. Toisaalta hengitys on myös väylä kehomme rauhoittamiseen.

Hengityksen ja etenkin uloshengityksen rauhoittava vaikutus perustuu autonomisen eli tahdosta riippumattoman hermoston rauhoittumisjärjestelmän käynnistämiseen. Autonominen hermosto vaikuttaa muun muassa sydämen, lihasten, sisäelinten ja suoliston toimintaan. Hengityksen rauhoittamisella voidaan tyynnyttää kehon ylivireyttä sykkeen ja verenpaineen laskemisen ja lihasten rentoutumisen kautta. Lopulta myös kehon stressihormonit tasoittuvat. Myös kadonnutta unta voi etsiä hengityksen rauhoittamisen avulla.

Olen työssäni huomannut, että kriisien keskellä uusien tapojen ja tottumusten muuttaminen vaatii vielä tavanomaista pienempiä askeleita ja malttia. Haluaisinkin jakaa matalan kynnyksen hengitysharjoituksen meidän jokaisen haastavan arjen tueksi. Tämä harjoitus ei ole sidottu aikaan tai paikkaan. Voit toteuttaa sen sinulle sopivimpana hetkenä. Toistot vahvistavat kykyäsi rauhoittaa ja tyynnyttää oloa hengityksen turvin.

Tilaa hengitykselle

  1. Kierrä kehoa muutaman kerran puolelta toiselle ja anna käsien roikkua vartalon vierellä kuin narun pätkät.
  2. Työnnä kädet takaviistoon ja kohota rintakehää kohti aurinkoa ja rentouta.
  3. Tuo kädet kohti taivasta ja kurottele vuorokäsin yläviistoon, anna kylkien pidentyä.

Harjoitus

  • Huokaise muutaman kerran ulos ja anna kasvojen ja kaulan lihasten pehmentyä.
  • Huokaisun jälkeen voit lisätä uloshengityksen perään pienen tauon, jonka jälkeen sisäänhengitys tapahtuu automaattisesti omalla tahdillaan.
  • Anna tämän jälkeen uloshengityksen virrata nenän kautta ulos ja sisäänhengityksen nenän kautta sisään.
  • Hetken kuluttua huomioi mahdollinen muutos kehossasi ja mielessäsi.

Toinen arjen työssäni vastaan tullut lausahdus on ”en osaa hengittää”.  Ajatus siitä, että on oikeita ja vääriä tapoja hengittää, johtaa usein hengityksen suorittamiseen ja ylihengittämiseen. Oppien sijaan olennaista on löytää oma luontainen hengitys ja oma rytmi. Näiden myötä pallea voi rentoutua ja hengityksen vaikutus ulottuu laajasti kehoon. Jos haluat tutustua lisää hengityksen havainnointiin ja itsen rauhoittamiseen, löydät terapeuttiemme tekemiä harjoitusvideoita Lempipaikkani-sivuilta.

Uskalla ottaa aikaa rauhoittaa ja tyynnyttää itseäsi arjen haasteiden keskellä!