Olemme Kelan palveluntuottaja ympäri Suomen
nuori-nainen-hymyilee

Asiakkaana kuntoutus- ja terapiapalveluissa

Tarjoamme monipuoliset kuntoutuspalvelut ja terapiapalvelut kaikenikäisille asiakkaille. Löydät meidät yli 80 paikkakunnalta ympäri Suomen. Toimipaikkojemme lisäksi toimimme asiakkaiden tutussa ympäristössä kotona, päiväkodissa tai koulussa. Toteutamme kuntoutusta myös verkon välityksellä. Olemme Suomen suurin ja monipuolisin kuntoutus- ja terapiapalveluiden tuottaja.

kuntoutustarpeen arvionti

Kuntoutustarve arvioidaan terveyskeskuksessa tai sairaalassa yhteistyössä lääkärin ja kuntoutuksen asiantuntijoiden kanssa. Arvioinnin perusteella sinulle tehdään kuntoutussuunnitelma. Kunnan tai sairaalan kuntoutustyöryhmä päättää maksusitoumuksen myöntämisestä tai ohjaa sinut tarvittaessa Kelan palvelujen piiriin. Voit tulla meille myös itsemaksavana asiakkaana, jolloin erillistä maksusitoumusta tai lähetettä ei tarvita.

Kuinka kuntoutus etenee tavoitteisiin?

Ennen kuntoutusjakson aloitusta

Jos olet oikeutettu saamaan vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta, saat maksusitoumuksen kuntoutukseen Kelalta. Sinun tulee tehdä hakemus Kelalle ja liittää mukaan julkisella sektorilla tehty kuntoutussuunnitelmasi. Neuropsykologista kuntoutusta ja pääsyä kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseille on myös mahdollista hakea Kelan kautta. Kelan kuntoutusta ohjaa avoterapiastandardi.

Maksusitoumuksen tai palvelusetelin saatuasi ole yhteydessä lähimmän toimipisteemme tiimivastaavaan  tai palvelunumeroomme p. 010 525 8801 kuntoutusjakson aloittamiseksi. Maksusitoumus määrittää terapiakertojen määrän ja keston, terapioiden toteutumispaikan (koti, koulu, päiväkoti tai toimipisteemme) ja aikavälin, jolla terapiat toteutetaan.

Voit tulla meille myös itsemaksavana asiakkaana, jolloin erillistä maksusitoumusta tai lähetettä ei tarvita. Asiakkaaksi pääset ottamalla yhteyttä lähimmän toimipisteemme tiimivastaavaan tai palvelunumeroomme. Fysioterapiaan sinulle on mahdollisuus tulla myös lääkärin lähetteellä (SV3), jolloin Kela korvaa osan käynnin hinnasta. Korvausmäärä riippuu mm. käynnin pituudesta. SV3-lähetteen voi kirjoittaa myös yksityisen puolen lääkäri.

Kuntoutusjakson aikana

Kuntoutusjakson alussa teemme kanssasi terapiasopimuksen kuntoutusjakson käytännön asioiden sopimiseksi ja sujumiseksi. Sovimme yhdessä sinun ja mahdollisesti muiden lähihenkilöidesi kanssa yhteiset tavoitteet kuntoutusjaksolle. Tavoitteet pohjautuvat julkisella sektorilla tehtyyn kuntoutussuunnitelmaasi.

Terapeutti suunnittelee kuntoutuksen sisällön yhdessä kanssasi. Kuntoutuksen vaikuttavauutta arvioidaan terapiakertojen yhteydessä ja kuntoutusjaksolle tehtyä suunnitelmaa tarkennetaan tarpeen mukaan.

Kuntoutusjakson jälkeen

Kuntoutusjakson loppupuolella terapeutti arvioi sinun ja mahdollisten lähihenkilöidesi kanssa yhdessä kuntoutuksen vaikuttavuutta ja kuntoutusjakson tavoitteiden saavuttamista. Terapeutti tekee kuntoutusjakson päätteeksi kirjallisen palautteen kuntoutusjaksosta.

Maksusitoumus- ja palveluseteliasiakkaat tarvitsevat uutta kuntoutusjaksoa varten terapeutin palautteen, jotta kuntoutustyöryhmä / lääkäri voivat arvioida terapian jatkotarvetta. Itsemaksavat asiakkaat sopivat käytännöistä hoitavan terapeutin kanssa. Toivomme asiakkaiden informoivan meitä tulevista kuntoutusjaksoista ja lääkärikäynneistä ajoissa, jotta voimme tehdä kirjalliset palautteet ennen käyntejä.

Kuntoutusjakso päättyy asiakaspalautteeseen. Asiakkaiden tyytyväisyys palveluihimme on meille erityisen tärkeää. Kuntoutusjakson lopussa pyydämme sinua vastaamaan asiakastyytyväisyyskyselyymme, jonka saat terapeutiltasi joko sähköpostiisi tai terapiakäynnillä täytettäväksi.

KUNTOUTUSPALVELUT NUMEROINA

800

Ammattilaista

81

Toimipistettä

100%

Suomalainen

4,2/5

Henkilöstötyytyväisyys

Kuinka terapiaan pääsee?

Kuntoutukseen voi tulla Kelan, kunnan, sairaanhoitopiirin tai vakuutusyhtiön maksusitoumuksella / palvelusetelillä tai voit maksaa itse kuntoutuksen kustannukset.

Olemme Kelan palveluntuottaja ympäri Suomen.

Varaa aika

Oletko äskettäin käyttänyt palvelujamme?

Palautteesi ja kokemuksesi palvelustamme ovat tärkeitä. Kerro meille kuinka onnistuimme, ja miten voisimme palvella sinua jatkossa entistäkin paremmin!