Olemme Kelan palveluntuottaja ympäri Suomen

TEAK - Työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus

Coronaria Kuntoutuspalvelut toteuttaa Kelan kustantamaa, työllistymistä edistävää ammatillista kuntoutusta (TEAK). Kuntoutus on tarkoitettu työikäisille, joilla on haasteita työelämään siirtymisessä ja he tarvitsevat erityistä valmentavaa tukea.

mitä TEAK-kuntoutus on?

Ammatillinen kuntoutus lähtee asiakkaan omista lähtökohdista ja näin antaa asiakkaalle tilaa kokeilla työelämää omien voimavarojensa rajoissa. Kuntoutus toteutetaan asiakkaan ehdoilla ja pyrkimyksenä on tukea asiakasta kokonaisvaltaisesti myös muissa elämän osa-alueissa.

TEAK-kuntoutus on ammatillista kuntoutusta ja se toteutetaan työkokeiluna, työhönvalmennuksena tai niiden yhdistelmänä. Kuntoutus sisältää ryhmä- ja yksilövalmennusta ja kestää n. 60-120 päivää.

Kuntoutuksen tavoitteena

1.

Tukea asiakkaan pääsyä koko- tai osa-aikaiseen palkkatyöhön asiakkaan omat lähtökohdat huomioiden.

2.

Tukea urasuunnitelman teossa ja alavaihtoehtojen pohdinnassa sekä valitun ammattialan soveltuvuuden varmistamisessa.

3.

Rakentaa asiakkaalle pystyvyyden tunnetta, itsevarmuutta ja tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia myös muilla elämän osa-alueilla.

kenelle TEAK-kuntoutus on tarkoitettu?

1. Nuorelle, 16-29-vuotiaalle

  • jolla on haasteita elämän suunnan, arjen hallinnan tai tulevaisuuden suunnittelun suhteen.
  • Nuorella ei tarvitse olla todettua sairautta tai hänen sairausperusteensa ei tarvitse täyttää ammatillisen kuntoutukset edellytyksiä.
  • Nuoren ei tarvitse hankkia lääketieteellisiä selvityksiä todentaakseen kuntoutuksen tarvetta.
  • Nuoren toimintakyvyn on riitettävä siihen, että hän voi osallistua suunnitellusti kuntoutukseen palveluntuottajan tiloissa sekä työharjoittelupaikoilla.

2. Työikäiselle tai ikääntyneelle työikäiselle, 30-64-vuotiaalle

  • jonka sairaus tai vamma on aiheuttanut tai aiheuttaa lähivuosina työ- tai opiskelukyvyn ja ansiokyvyn olennaisen heikentymisen TAI
  • joka tarvitsee tukea työ- ja toimintakykynsä arviointiin ja selvittämiseen sekä työllistymisensä tukemiseksi.
  • 30-64-vuotiaat tarvitsevat lääkärin B-lausunnon hakeakseen kuntoutukseen.

Mitä TEAK-kuntoutus sisältää

Kuntoutujalla on mahdollista valita työllistymistä edistävän ammatillisen kuntoutuksen palvelujen kolmesta eri vaihtoehdosta:

1.

Työkokeilu, joka kestää enintään 60 kuntoutuspäivää.

2.

Työhönvalmennus, joka kestää 60 kuntoutuspäivää ja johon mahdollisuus saada jatkoa erillisillä päätöksillä. Jakso sisältää työelämään valmistautumista valmentavan tuen muodossa.

3.

Työkokeilu ja työhönvalmennus, joka kestää 120 kuntoutuspäivää ja johon mahdollista saada jatkoa erillisillä päätöksillä.


Jokaisen kuntoutuksen lopussa on kaksi seurantatapaamista, ja ne toteutetaan 3 kk:n ja 6 kk:n kuluttua kuntoutuksen päättymisestä.

Missä TEAK-kuntoutusta järjestetään?

Järjestämme TEAK-kuntoutusta ympäri Suomen. Paikkakuntakohtaisen listauksen näet tämän sivun alalaidasta.

miten TEAK-kuntoutukseen haetaan?

Työllistymistä edistävään ammatilliseen kuntoutukseen hakeudutaan Kelan harkinnanvaraisen kuntoutuksen kautta. Kuntoutuksen ajalta voi hakea Kelasta kuntoutusrahaa ja matkakorvausta.

Hakuprosessi on erilainen eri kohderyhmissä:

16-29 -vuotiaat

  1. Nuori ottaa itse tai yhdessä yhteistyötahon kanssa yhteyttä Kelaan. Yhteydenotto tapahtumaa soittamalla Kelaan p. 020 692 205 TAI
  2. Kela tunnistaa nuoren tuen tarpeen.
  3. Nuoren ei tarvitse toimittaa erillistä hakemusta tai lääkärinlausuntoa. Nuori valitsee palveluntuottajaksi Coronarian.
  4. Kela tekee päätöksen kuntoutuksesta ja on hakijaan yhteydessä.

30-64 -vuotiaat

  1. Täytetään hakemuslomake, jossa valitaan palveluntuottajaksi Coronaria. Lomake: (KU101)
  2. Liitetään hakemukseen lääkärin B-lausunto sekä tiedot koulutus- ja työhistoriasta.
  3. Postita hakemus liitteineen Kelaan osoitteeseen:
    Kela, PL 10, 00056 KELA.
    tai
    Voit myös lähettää hakemuksen verkkoasiointipalvelun (https://www.kela.fi/asiointi) Viestit-toiminnon kautta.

Molemmat kohderyhmät saavat valita itse kuntoutuksen palveluntuottajan eli Coronarian. Kelan asiointipalveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Lisätietoja hakemisesta TEAK-kuntoutukseen: https://www.kela.fi/ammattillinen-kuntoutus-nain-haet.

Mitä päätöksen saamisen jälkeen?

Kuntoutus alkaa viimeistään 4 viikon kuluessa, kun toimeksianto Kelasta saapuu Coronarialle. Omaohjaajasi ottaa sinuun yhteyttä, ja sovitte yhdessä kuntoutuksen aloittamisesta ja muista käytännön asioista. Saat sähköpostiisi kutsukirjeen ja käyttäjätunnukset järjestelmäämme.

Kuntoutuspäivät tarkoittavat osallistumispäiviä joko Coronarian toimitiloissa tai työpaikoilla työkokeilussa. Kuntoutuspäivät toteutuvat yleensä 3-5 arkipäivänä viikossa klo 9-15.

Jos olet löytänyt työpaikan jo ennakkoon, voit mahdollisesti aloittaa työkokeilun heti suunnittelupäivän jälkeen.

Videot edellyttävät evästeiden sallimista.
Muuta evästeasetuksia

TEAKin kautta takaisin työelämään

Teak tarjoaa tukea löytämään tien takaisin mielekkääseen työelämään. Jyrki kertoo videolla oman kokemuksen kuntoutusjaksosta ja siitä, miten hän löysi usean vuoden työttömyyden jälkeen itselleen kaksi vakituista palkkatyötä. TEAK-valmentajan tukemana hän pääsi ensin työkokeiluun häntä kiinnostaviin työpaikkoihin. Molemmista työpaikoista avautui lopulta mahdollisuus vakituiseen työpaikkaan.


Ota yhteyttä ja kerron lisää

Videot edellyttävät evästeiden sallimista.
Muuta evästeasetuksia

TEAK-kuntoutus lähtee liikkeelle omista lähtökohdista

Mitä TEAK-kuntoutus on? Videolla TEAK-valmentajamme Catrin ja Laura kertovat kuntoutuksesta omin sanoin. TEAK tarjoaa polun työelämään asiakkaan omista lähtökohdista.

Kuntoutus tarjoaa jokaiselle asiakkaalle oman valmentajan, jonka kanssa rakennetaan itsevarmuutta ja etsitään omat vahvuudet sekä voimavarat.


TEAK-kuntoutusta seuraavilla paikkakunnilla

Voit kysyä apua hakemiseen myös suoraan paikkakuntasi asiantuntijoilta.
Lisätietoa löydät klikkaamalla paikkakuntaa ja saat yhteystiedot näkyviin.

Coronaria Verve Espoo

Kappelikuja 6 B
02200 Espoo

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Outi Ripatti
outi.ripatti@coronaria.fi

Coronaria Verve Helsinki
Kumpulantie 7, 4. krs. (Itä-Pasila)
PL 17
00521 Helsinki

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Outi Ripatti
outi.ripatti@coronaria.fi

Coronaria Verve Hämeenlinna
Raatihuoneenkatu 8
13100 Hämeenlinna

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Minna Räisänen-Ojapalo
minna.raisanen-ojapalo@coronaria.fi

Työhönvalmentaja Kaarina Konttavaara-Guttorm (fi, en)
Puh. 040 636 1861
kaarina.konttavaara-guttorm@coronaria.fi

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Sanna Vuorenpää
sanna.vuorenpaa@coronaria.fi

Coronaria Verve Joensuu
Siltakatu 18, 3. krs. 
PL 13, 80100 Joensuu

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Tiina Venäläinen 
tiina.venalainen@coronaria.fi

Coronaria Verve Lahti
Vesijärvenkatu 11 A
15140 Lahti

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Erja Myllö
erja.myllo@coronaria.fi

Coronaria Kuntoutus- ja terapiapalvelut Lappeenranta
Kirkkokatu 9, 5. krs.
53100 Lappeenranta

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Anna-Maija Sipiläinen
anna-maija.sipilainen@coronaria.fi

Coronaria Verve Mikkeli
Porrassalmenkatu 20 
(postitusosoite: Savilahdenkatu 8)
50100 Mikkeli

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Mervi Aula
mervi.aula@coronaria.fi

Coronaria Nokia
Emäkoskentie 6
37120 Nokia

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Krista Hietanen
krista.hietanen@coronaria.fi

Coronaria Verve Oulu Isokatu
Isokatu 63
90120 Oulu

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Tiina Ikola
tiina.ikola@coronaria.fi

Coronaria Kuntoutus- ja terapiapalvelut Porvoo Mannerheiminkatu 7 06100 Porvoo

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Työhönvalmentaja Katri Weckman (fi)
p.  040 194 1753

Coronaria Verve Vantaa
Asematie 11 A (4.krs)
01300 Vantaa

Asiakaspalvelu
p. 010 525 8801

kuntoutus@coronaria.fi

Ammatillinen kuntoutusohjaaja Sirkku Tofferi
Puh. 050 420 4103
sirkku.tofferi@coronaria.fi

Palvelupäällikkö Taina Vuorinen
taina.vuorinen@coronaria.fi


TEAK-kuntoutus

Voit laittaa meille myös viestiä ja olemme yhteydessä sinuun 3 vuorokauden sisällä.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.