Omavalvonta

Tämä omavalvontaohjelma kuvaa toimintaa kaikissa alla lueteltujen Coronarian yhtiöiden palveluyksiköissä ja -pisteissä.

Coronaria Terveys-liiketoiminta koostuu kahdeksasta eri erikoisalojen palveluja tai henkilöstövuokrausta tuottavasta yhtiöstä, joista osassa on omia yksiköitä ja osa tuottaa palvelua vain tilaajan tiloissa toteutettuna. Kaikilla yhtiöillä ja niiden mahdollisilla yksiköillä on omat omavalvonta- ja esim. lääkehoitosuunnitelmansa. Tämä omavalvontaohjelma kuvaa koko liiketoiminnan omavalvonnan yhteistä toteutusta.

Yhtiöt, joita tämä omavalvontaohjelma koskee:

Coronaria Analyysipalvelut Oy
Y-tunnus 1789425-8

Coronaria Diagnostiikka
Y-tunnus 2694722–7

Coronaria GE Oy
Y-tunnus 2774875-6

Coronaria Psykiatria Oy
Y-tunnus 3142383-1 

Coronaria Radiologi­palvelu Oy
Y-tunnus 1806567-0

Coronaria Terveys Oy
Y-tunnus 3087705-7

Coronaria Uniklinikka Oy
Y-tunnus 2346039-2

Tehtävien lainmukainen hoitaminen

Coronaria Terveys-liiketoiminnan tuottamat palvelut täyttävät ajankohtaisten lakien ja viranomaismääräysten vaatimukset. Lainmukaisuuden toteutumisen seurantaa toteutetaan niin omavalvonnan kuin palvelujen tilaajien, viranomaisvalvonnan ja muiden sidosryhmien kautta saadun palautteen perusteella.

Tehtyjen sopimusten noudattaminen

Coronaria Terveys-liiketoiminnan palvelutuotanto tapahtuu pääsääntöisesti julkisten hankintojen kautta kilpailutettujen sopimusten nojalla. Sopimusten noudattamisen seuranta on ensisijaisesti kunkin toimintayksikön vastuuhenkilön vastuulla.  Sopimuskumppaneiden kanssa järjestetään säännöllisiä yhteistyöpalavereita.  Palavereissa käydään läpi mm. toiminnan seurantatiedot ja –raportit. Julkisen järjestämisvastuun alaisissa terveyspalveluissa noudatetaan palvelunjärjestäjän omavalvontaohjelmaa vaadittavin osin Coronarian oman omavalvontaohjelman ohella. Alihankkijoina toimivat ammatinharjoittajat ja muut alihankkijat sitoutuvat sopimuksellisesti osaltaan noudattamaan kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä ja Coronarian toimintakäytäntöjä.

Palvelujen saatavuus, jatkuvuus, turvallisuus, laatu ja yhdenvertaisuus

Palvelujen saatavuus

Coronaria Terveys-liiketoiminta tuottaa terveyspalveluita kaikilla hyvinvointialueilla. Palveluverkosto täydentää  hyvinvointialueiden omaa palvelutuotantoa.

Palvelujen jatkuvuus

Palvelujen jatkuvuutta arvioidaan koko palvelutapahtuman läpi. Palvelujen suunnittelu ja toteutus varmistavat sen, että palveluketjut ovat sujuvia. Tämä sisältää hoito- ja palvelusuhteen sekä siihen liittyvän vuorovaikutuksen jatkuvuuden. Tiedonkulun jatkuvuutta tilaajien suuntaan varmistetaan sillä, että palvelunkäyttäjää koskeva tieto siirtyy katkeamatta tuottajan järjestelmästä tilaajan järjestelmään.

Palvelujen turvallisuus ja laatu

Omavalvonnalla varmistetaan, että turvallisuuspolitiikan toteuttamiseksi yhtiön kaikilla tasoilla tehdään systemaattista työtä, joka tukee laadukkaan ja turvallisen palvelun kokonaisuutta, eri ammattiryhmien yhteistyötä sekä toimintatapojen kehittämistä. Omavalvonnalla varmistetaan toiminnan jatkuva kehittäminen ja toiminnan riskien säännöllinen arviointi.

Omavalvonta- ja potilasturvallisuussuunnitelmissa kuvataan asiakkaiden, potilaiden sekä heidän omaistensa ja läheistensä kokemusten seurantamenetelmät Näissä kuvataan toimintamallit potilaan ja asiakkaan oikeuksiin kuuluviin muistutuksiin ja kanteluihin vastaamisesta ja miten potilasasiavastaava on tavoitettavissa.

Potilasturvallisuussuunnitelmassa kuvataan:

1) laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanon vastuuhenkilöt ja toimijat sekä miten johto vastaa edellytyksistä ja voimavaroista toteuttaa laadukasta ja potilasturvallista toimintaa;

2) laadukasta ja turvallista toimintaa tukevat henkilöstöjohtamisen periaatteet ja käytännöt sekä avointa turvallisuuskulttuuria tukevat arvot ja menettelytavat;

3) menettelytavat, joilla henkilökunta osallistuu moniammatilliseen laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden kehittämiseen ja saa palautetta oppimista ja oman toimintansa kehittämistä varten;

4) laadukkaan ja turvallisen toiminnan edellyttämä henkilöstön perehdyttäminen sekä toimintayksiköissä tapahtuva opiskelijoiden koulutus ja ohjaaminen;

5) menettelytavat, joilla potilas ja hänen läheisensä voivat antaa palautetta laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden puutteista, sekä menettelytavat, joilla potilaalle ja hänen läheiselleen annetaan tietoa ja tukea potilasta kohdanneen haittatapahtuman jälkeen;

6) toiminnassa käytettävät laadunhallinta-asiakirjat;

7) turvallisuus- ja laatuongelmien ennakoiminen sekä turvallisuusriskien tunnistaminen ja hallinta;

8) vaara- ja haittatapahtumien tunnistaminen ja raportointi, haittatapahtumien ilmoittaminen hoitoilmoitusjärjestelmään ja muiden säädösten edellyttämä raportointi ja korjaavia toimenpiteitä koskevat menettelytavat;

9) laadunhallinnassa ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanossa tarvittava yhteistyö sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alueella muiden sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden kanssa.

Suunnitelmassa käsitellään palvelujen tarpeenmukainen saatavuus, hoitoketjut, toimintayksikön fyysinen ympäristö, terveydenhuoltoon liittyvät infektiot, lääkehoito ja lääkehuollon järjestäminen, terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet, henkilöstö, sen työnjako ja osaaminen, tietojärjestelmät ja potilasasiakirjamerkintöjen tekeminen sekä tiedonkulku toimintayksikön sisällä ja toimintayksikköjen välillä.

Terveydenhuoltolain (1326/2010) 8 § 3 momentti ja Sosiaali- ja terveysministeriön asetus 341/2011

Omavalvontasuunnitelma

Omavalvontasuunnitelma on suunnitelma siitä, millaisilla konkreettisilla toimilla toimintayksikössä tai toimintakokonaisuudessa toiminnan laatua ja turvallisuutta valvotaan, seurataan ja arvioidaan. Omavalvontasuunnitelma on asiakirja, johon kirjataan kaikki keskeiset toimenpiteet, joilla palveluntuottajat valvovat toimintayksikköjään, henkilökunnan toimintaa sekä tuottamiensa palvelujen laatua.

Coronaria Terveys-liiketoiminnan yhtiöt ja niiden toimintayksiköt laativat suunnitelmat laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta. Sen sisällöstä on säädetty asetuksessa.

Suunnitelmat laaditaan Valviran julkaisemalle: YKSITYISEN TERVEYDENHUOLLON OMAVALVONTASUUNNITELMA – lomakkeelle.

Lääkehoitosuunnitelma

Lääkehoito toiminta- ja työyksiköissä perustuu lääkehoitosuunnitelmaan. Se on osa terveydenhuoltolain laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanon suunnitelmaa. Lääkehoitosuunnitelma on kaikissa työyksiköissä, jotka toteuttavat lääkehoitoa. Lääkehoitosuunnitelma on keskeinen osa lääkehoitoon osallistuvien henkilöiden perehdytystä sekä lääkehoidon laadun ja turvallisuuden varmistamista. (STM: Turvallinen lääkehoito-opas 2021)

Tietoturvasuunnitelma

Tietoturvasuunnitelmassa kuvataan Coronarian prosessit asiakas- ja potilastietojen ja tietojärjestelmien käsittelyyn liittyvät asiakastietolain 27 §:n vaatimusten täyttämiseksi.

Riskienhallintasuunnitelma

Riskienhallinta on osa yksiköiden normaalia toimintaa. Riskiarviointia tehdään sekä yksilötasolla päivittäisessä työssä, että johtajien päätöksenteossa, kaikilla organisoitumisen tasoilla. Toiminnan riskejä arvioidaan jatkuvasti, ja vähintään kerran vuodessa tehdään järjestelmällinen riskienarviointi yksiköissä.

Palvelujen yhdenvertaisuus

Coronaria Terveys-liiketoiminnan yhtiöiden toimintaperiaatteisiin kuuluu asiakkaiden yhdenvertainen kohtelu.

Perehdytyksessä ja täydennyskoulutuksessa huomioidaan yhdenvertaisuuteen liittyvät asiat.

Asiakkailta ja potilailta tulevaa palautetta seurataan myös yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta.

Havaittujen puutteellisuuksien korjaaminen

Omavalvontasuunnitelmissa kuvataan konkreettisesti, miten havaitut epäkohdat korjataan.

Epäkohtien tai puutteiden ilmettyä, nämä korjataan tilaajan kanssa sovitussa aikataulussa. Jos on kyse asiakas- tai potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavista epäkohdista tai puutteista, ne korjataan välittömästi.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden tilaa seurataan säännöllisesti vaara- ja haittatapahtuma- sekä poikkeamailmoitusten kautta. Seuranta ja raportointi on kuvattu tarkemmin omavalvontasuunnitelmissa.

Valvontalaissa 741/2023 sekä laissa terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 olevat säädökset henkilökunnan ilmoitusvelvollisuudesta on kuvattu omavalvonta- ja potilasturvallisuussuunnitelmissa.

Coronaria Terveys Oy ilmoittaa välittömästi ao. hyvinvointialueelle ja valvontaviranomaiselle omassa tai yhtiön alihankkijan toiminnassa ilmenneet asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantaneet epäkohdat.

Seurantaan perustuvien havaintojen ja niiden perusteella tehtävien toimenpiteiden
julkaiseminen

Coronaria Terveys-liiketoiminnan tuottamien terveyspalvelujen omavalvontaohjelma julkaistaan www.coronaria.fi/omavalvonta - sivustolla. Verkkosivuilla julkaistaan säännöllisesti tietoa omavalvonnan seurannasta ja toimenpiteistä.

Coronaria Oy henkilöstövuokraus omavalvontasuunnitelma

Coronaria GE Oy henkilöstövuokraus omavalvontasuunnitelma

Coronaria Psykiatria Oy henkilöstövuokraus omavalvontasuunnitelma

Coronaria Radiologipalvelu Oy henkilöstövuokraus omavalvontasuunnitelma

Coronaria Terveys Oy henkilöstövuokraus omavalvontasuunnitelma