lapsi syö muroja

Asiantuntija vastaa – Kuinka selvitä aamuista kiukkuisen lapsen kanssa?

PsykologiaToimintaterapia

Asiantuntija vastaa -sarjassamme kuntoutus- ja terapia-alan ammattilaiset vastaavat perheitä mietityttäviin asioihin, antavat vinkkejä arjen pulmatilanteisiin ja etsivät uusia tapoja ratkoa pieniä, mutta perheille suuria tilanteita.

Pulmatilanne: Aamut ovat yhtä kiukuttelua ja pelleilyä, kun lapsi ei halua lähteä päiväkotiin. Kun pitäisi laittaa ulkovaatteet päälle, lapsi joko juoksee karkuun tai heittäytyy lattialle ja alkaa huutamaan, ettei halua lähteä. Kun yritän pukea lastani puoliväkisin, mikään vaate ei tahdo kelvata. Tämän takia olemme lähes aina myöhässä päiväkodin aamupalalta, itse myöhästyn töistä ja tunnen lähes joka aamu epäonnistuneeni. Tuntuu kurjalta jättää kiukutteleva lapsi päiväkotiin.

Toimintaterapeutti: Kiireisiä ja kiukkuisia arkiaamuja tulee joskus varmasti jokaisen perheen kohdalle. Mikäli aamut kuitenkin toistuvasti tuntuvat hankalilta, voidaan erilaisilla valmisteluilla ja apukeinoilla yrittää helpottaa niiden sujumista.

Iltaisin voisi olla hyvä katsoa lapsen kanssa yhdessä valmiiksi seuraavan päivän vaatteet ja pakata päiväkotireppu valmiiksi. Lapsen herättelyaikaa aamuisin kannattaa harkita lapsen luontaisen toimintatempon mukaisesti. Toisille voi olla parempi herätä hieman totuttua aikaisemmin, että heräämiselle ja aamutoimille jää riittävästi aikaa.

KUVAT AAMUTOIMIEN JÄSENTÄMISEN APUNA

Aamutoimien jäsentämisen tukena voidaan käyttää kuvia. Valmiita kuvia löytyy netistä (esimerkiksi papunet.net), mutta kuvat voi myös itse piirtää tai leikata lehdistä. Tärkeintä on, että kuvien merkitys on lapsella tiedossa.

Kuvat voi laittaa toimintajärjestykseen sopivaan paikkaan, kuten lapsen huoneen seinälle. Kuvien yhteyteen voi askarella esimerkiksi pienen nuolen, lapsen suosikki sarjakuvahahmon tai pujottaa helmen nauhaan. Lapsi voi käydä siirtämässä nuolta, hahmoa tai helmeä aina sen toiminnan kohdalle, mitä tehdään seuraavaksi.

Aamun ajankäyttöä voi tehdä lapselle näkyväksi esimerkiksi laittamalla tarran kellotaulun siihen kohtaan, jolloin pitää lähteä päiväkotiin. Myös tiimalasi tai puhelimen ajastin voivat toimia ajankäytön visuaalisena tukena.

Ulkovaatteet voidaan laittaa eteiseen vaatejonoksi pukemisjärjestyksen mukaan siten, että lapsi etenee pukiessaan kohti ulko-ovea. Lapselle voi ottaa käyttöön myös oman kalenterin, josta hän voi seurata ja vaikka rastittaa hoitoviikon etenemistä. Kalenteriin tai erilliseen aamupassiin voi myös kerätä tarroja merkiksi niistä aamuista, jolloin hoitoon lähteminen onnistuu lapsen kanssa sovitulla tavalla.

KOETA “TARTUTTAA” REIPAS ASENNE LAPSEEN

Psykologi: On tosiaan ymmärrettävää, että aamuihin liittyy helposti stressiä, kun on kiire. Toimintaterapeutin vastaus sisälsi paljon hyviä vinkkejä, joita kannattaa kokeilla. Jotkut lapset hyötyvät selkeistä aamurutiineista ja hahmottavat tilanteen paremmin, jos esillä on myös kuvia.

Jos lapsi alkaa inttämään voimakkaasti, ettei halua lähteä, yritä välttää ajautumasta eipäs-juupas-väittelyyn lapsen kanssa. Lapselle voi kertaalleen todeta, että vanhempien täytyy mennä töihin ja lapsen päiväkotiin, mutta jatkuvan sanallisen protestoinnin voi jättää huomiotta. Kaikenlainen kitiseminen ja marina kannattaa usein jättää huomiotta, sillä jo se, että kommentoit lapselle takaisin, voi kannustaa lasta jatkamaan protestointia.

Voit yrittää saada lapsen huomion muualle, kuten saamaan lapsen kiinnostuvan siitä, mitä päiväkodissa tehdään päivän aikana. Voit myös kysellä lapselta päiväkotiin liittyviä kysymyksiä tai voitte jutella mitä kivaa tapahtuu, kun lapsi haetaan päivähoidosta. Voit myös miettiä, olisiko matkalla päiväkotiin jotakin kiinnostavaa menette sitten autolla, kävellen, pyöräillen tai rattailla. Jotkut lapset innostuvat neuvomaan mielellään reittiä päiväkotiin.

Aikuinen voi omalla reippaalla asenteellaan yrittää ”tartuttaa” myönteisen tunteen lapseen. Älä lannistu, jos se ei heti tehoa, myönteisestä asenteesta ei ainakaan ole haittaa. Aivan pienimmät lapset saattavat hyötyä mukana kulkevasta lelusta, joka helpottaa hoitoon siirtymistä. Lelulle voi myös pukea vaatteet päälle jne.

ITKEVÄN LAPSEN VIEMISTÄ PÄIVÄHOITOON EI TARVITSE HÄVETÄ

Jos lapsi kuitenkin kaikesta huolimatta kiukuttelee, voit toisinaan joutua viemään huutavan ja itkevän lapsen hoitoon. Yritä pysyä näissä tilanteissa itse rauhallisena, ja puhu lapselle rauhallisesti, vaikka hän ei tuntuisi kuuntelevan.

Itkevän lapsen viemistä päivähoitoon ei tarvitse hävetä ja voit luottaa siihen, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset osaavat hoitaa tilanteen ja he ymmärtävät, että tilanne on vanhemmasta kiusallinen. On ymmärrettävää, että tuntuu pahalta jättää itkevä lapsi päivähoitoon.

Tilanteen pitkittäminen tuntuu kuitenkin lapsesta usein vielä pahemmalta, joten yritä itse pysyä rauhallisena ja päättäväisenä. Voit jättää itkevän lapsen päivähoitoon. Pyri kuitenkin aina hyvästelemään lapsi ja kerro, että hänet tullaan hakemaan. Pienemmät lapset saattavat haluta siirtyä sylistä syliin, ja antamalla lapsen reippaasti hoitajalle viestität samalla myös lapsellesi, että on turvallista jäädä päivähoitoon.

Kaikissa lapsen kiukkukohtauksissa voit myös sanoittaa lapselle, että vaikka nyt kiukuttaa, kiukku menee ohi. Tunteiden säätelyn kannalta yksi oleellinen tekijä on ymmärtää, että tunne on ohimenevä olotila, jota ei tarvitse pelätä. Lapsen rauhoituttua voitte myös yhdessä miettiä, mikä auttaisi, jotta kiukku menisi nopeammin pois.

Aamulähtemisissä voi tietysti käyttää lapsen kanssa myös jotain ennalta suunniteltua palkkiojärjestelmää.

Huom. Mikäli lapsesi on vasta aloittanut päivähoidon tai vaihtanut hoitopaikkaa, huomioithan, että sopeutuminen päivähoitoon voi viedä aikaa. 

Riitta Karhunen, toimintaterapeutti
Katja Pihlava, kehitys- ja kasvatuspsykologian erikoispsykologi