Kohti sujuvampaa arkea kotona, päiväkodissa ja koulussa – toimintaterapeutin vinkit

Onko lapsellasi tai oppilaallasi kynäilyyn, saksien käyttöön tai leikkimiseen liittyviä pulmia? Tai onko lapsella vaikeuksia aloittaa annettujen tehtävien tekeminen? Vai tuottaako kenties polkupyörällä ajamaan oppiminen harmaita hiuksia? Oletko pohtinut, miten pystyn vanhempana, läheisenä tai opettajana tukemaan lasta asioissa, jotka ovat hänelle hankalia?

Tässä on muutamia toimintaterapeutin kokoamia vinkkejä toiminnoista, apuvälineistä ja erilaisista keinoista, joiden avulla voidaan vahvistaa ja harjoitella taitoja, joita jokainen lapsi tarvitsee arjessaan. Aihealueista on tehty esimerkkitapauksia, joiden avulla on pyritty kuvaamaan, miten hankaluudet voivat näkyä lapsen arjessa. Hankaluudet voivat näyttäytyä toki muillakin tavoilla, kuin pelkästään esimerkkitapausten mukaisesti.

Jokaisen aihealueen alta löydät tulostettavan vinkkipaperin, joita voit tulostaa vaikka luokkasi seinälle tai kotiin jääkaappinne oveen. Toivottavasti näistä vinkeistä on teille apua ja pääsette kohti sujuvampaa arkea!

Hienomotoristen taitojen tukeminen

Esimerkki Aleksi.

”Aleksi on 5-vuotias innokas värityskuvien tekijä. Opettaja on kuitenkin huomannut, että kirjoittaessa tai värittäessä hän vaihtaa jatkuvasti kynää kädestä toiseen. Välillä hän painaa kynää niin lujaa, että lyijy katkeaa. Saksilla leikatessa Aleksin on hankala mennä viivaa pitkin. Ulkotakin vetoketju tuottaa myös päänvaivaa, kun vetskari nyt ei vain tahdo pysy käsissä.”

Voidaan vahvistaa esimerkiksi:

  • • kätisyyttä
  • • käsien välistä yhteistyötä
  • • voiman käyttöä/säätelyä
  • • silmä-käsi-koordinaatiota
  • • hahmottamista

Millaisista toiminnoista, keinoista ja apuvälineistä voisi olla Aleksille hyötyä?

  • • palikka- ja rakenteluleikit
  • • hiekkaleikit
  • • muovailu (silkkimassa, taikataikina, muovailuvaha, savi, taikahiekka)
  • • käsien käyttö vetäen, työntäen, nostaen ja heittäenpulkan vetäminen, ostoskärryn/kottikärryjen työntäminen, ostoksien kantaminen, palloleikit, siivoaminen
    • palapelit, muistipelit
    • leipominen ja ruoanlaitto
    • kiipeily

Katso lisää vinkkejä alla olevasta vinkkipaperista! Kuvaa klikkaamalla saat siitä tulostusversion.

Vinkkejä hienomotoristen taitojen tukemiseen

Oman toiminnanohjauksen tukeminen

Esimerkki Kaapo.

”Opettaja kertoo, että Kaapo on innokas ja vauhdikas poika. Opettajan mukaan Kaapo saattaa kesken tunnin nousta pulpetista ja lähteä haahuilemaan luokassa ilman päämäärää. Joskus ohjeiden noudattaminen on Kaapolle vaikeaa ja ohje täytyy toistaa moneen kertaan. Tehtävästä toiseen siirtyminen on Kaapolle vaikeaa ja hän saattaakin keksiä muuta oheistoimintaa tilalle.”

Millaisista toiminnoista, keinoista ja apuvälineistä voisi olla Kaapolle hyötyä?

  • • Kysytään lapselta kysymyksiä (erityisesti M-alkuisia, mitä, miksi, milloin, missä), jolloin hän joutuu ajattelemaan ja prosessoimaan asioita itse: Mitä puuhasit viikonloppuna? Missä olit? Kenen kanssa menit sinne? Mitä teitte siellä?
  • • pelien pelaaminen ja leikkiminen
  • • taputus- ja riimittelyleikit
  • • valintojen tekeminen: valitse näistä kolmesta yksi
    • ennakointi: kuvin, sanoin, äänimerkein
  • • kertaus, toistot
  • • rutiinit ja tavat (lapsi pystyy ennakoimaan ja tietää mitä tapahtuu seuraavaksi)
  • • kuvien ja äänien käyttö
  • • positiivisen palautteen antaminen
  • • omatoiminen tekeminen – ei tehdä puolesta

Katso lisää vinkkejä alla olevasta vinkkipaperista! Kuvaa klikkaamalla saat siitä tulostusversion.

Toiminnanohjauksen ja sarjallisten toimintojen tukeminen

Itsesäätelytaitojen tukeminen

Esimerkki Sanna.

”Äiti kertoo, että Sanna innostuu helposti asioista. Sanna tykkää pelata kavereiden kanssa lautapelejä, mutta häviöllä ollessaan Sanna voi kiukustua ja marssia pois lopettaen pelin kesken. Sanna sanoo usein mitä haluaa, mutta äidin kieltäessä Sanna voi joutua raivon valtaan ja huutaa pää punaisena.”

Millaisista toiminnoista, keinoista ja apuvälineistä voisi olla Sannalle hyötyä?

  • • tunteiden sanoittaminen
  • • mallittaminen/esimerkin antaminen: näytä miten tilanteessa toimitaan ja toimi itse esimerkillisellä tavalla
  • • itsetunnon tukeminen: onnistumiskokemusten saaminen, onnistumisten/yrittämisen huomiointi, kehu, kannustus
  • • arkeen rutiineja ja tapoja
  • • lyhyet, vaiheittaiset ohjeet
  • • tavoitetaulukot ja palkkiojärjestelmät: ”tänään osasin laittaa kengät oikeisiin jalkoihin”
  • • toistot, kertaus, muistuttaminen
  • • ennakointi: kuvin, sanoin, äänimerkein
  • • apukeinot eri tilanteisiin: kun hermostun, tiedän missä voin rauhoittua, miten pyydän kaveria leikkiin

Katso lisää vinkkejä alla olevasta vinkkipaperista! Kuvaa klikkaamalla saat siitä tulostusversion.

Itsesäätelytaitojen tukeminen

Leikkitaitojen tukeminen

Esimerkki Anna.

”Anna on 6-vuotias eskarilainen. Opettajan mukaan Anna leikkii usein yksin. Tuntuu, että kivan leikin ja leikkikaverin löytäminen on usein hankalaa. Yrittäessään leikkiä muiden kanssa, hän tahattomasti rikkoo joskus jotakin tai ottaa lelun toisen kädestä.”

Voidaan vahvistaa esimerkiksi:

  • • sosiaalisia taitoja
  • • tunnetaitoja
  • • mielikuvitusta jne.

Millaisista toiminnoista, keinoista ja apuvälineistä voisi olla Annalle hyötyä?

  • • leikkivaihtoehtojen tarjoaminen, kootkaa yhdessä esim. erilaisia leikkejä/pelejä paperille muistilistaksi ja laittakaa se vaikka jääkaapin oveen
  • • leikin mallittaminen: nallen laittaminen sänkyyn – peittely – valot pois
  • • leikin sanoittaminen: Nalle istuu tuolille ja syö iltapalaa. Iltapalan jälkeen nalle menee nukkumaan.
  • • tarinoiden/kirjojen/satujen lukeminen
  • • leikin etukäteen suunnittelu esim. paperille, sarjakuvin
  • • leikkiminen valmiiden kuvien/satujen avulla
  • • leikkiajan hahmottaminen esim. munakellon tai time timerin avulla
  • • saman leikin leikkiminen useaan kertaan
  • • tunteiden näyttäminen leikissä

Katso lisää vinkkejä alla olevasta vinkkipaperista! Kuvaa klikkaamalla saat siitä tulostusversion.

Leikin tukeminen

Itsetunnon tukeminen

Esimerkki Niilo.

”Niilo on tokaluokkalainen poika, joka on opettajan mukaan hyvä esimerkiksi matematiikassa. Opettajan antaessa tehtäviä Niilo sanoo usein, ettei varmaan osaa tehdä niitä ja haluaa helpompia. Käsitys Niilon omasta pystyvyydestä näkyy myös kotona. Äiti on yrittänyt saada Niiloa kokeilemaan uutta harrastusta vanhan sijaan, mutta Niilo ei ole halunnut kokeilla, koska ei ollut mielestään pätevä edellisessäkään.”

Millaisista toiminnoista, keinoista ja apuvälineistä voisi olla Niilolle hyötyä?

  • • pohtia yhdessä lapsen kanssa, missä hän on hyvä
  • • kehuminen, kannustaminen
  • • positiivinen palaute
  • • onnistumiskokemusten saaminen
  • • onnistumisten/yrittämisen huomiointi
  • • hyväksyvä ilmapiiri: olen hyvä juuri tällaisena kuin olen
  • • yhdessä tekeminen/iloitseminen
  • • turva, lohdutus, rauhoittelu

Katso lisää vinkkejä alla olevasta vinkkipaperista! Kuvaa klikkaamalla saat siitä tulostusversion.

Itsetunnon tukeminen

Motorisen levottomuuden hallitseminen/vähentäminen

Esimerkki Salla.

”Sallan keskittyessä tehtävien tekemiseen hän usein nyplää toisessa kädessä jotakin esinettä. Pyyhekumit ovat usein pieninä paloina pulpetilla. Pulpetin ääressä istuessa Salla liikehtii usein levottomasti ja opettaja usein muistutteleekin Sallalle, että tuolin kanssa ei kannata keikkua.”

Millaisista toiminnoista, keinoista ja apuvälineistä voisi olla Sallalle hyötyä?

  • • aktiivityynyjen käyttö tuolilla tai jumppapallon käyttö tuolin sijaan
  • • painotyyny tai -peitto syliin
  • • taukojumpat: fröbelinpalikat, kapteeni käskee
  • • toiminnalliset hetket: sanojen tavutus liikehtien
  • • hyvä istuma-asento tuolilla: selkänojallinen tuoli, jalat maassa
  • • mahdollisimman virikkeetön ympäristö: tavarat piilossa, verhot alhaalla, sermit, kuulosuojaimet
  • • toiminnan siirtäminen eri paikkoihin esim. ulos, lattialle, seinälle, patjalle, sohvalle
  • • vapaiden aikojen minimointi (tiedän mitä teen seuraavaksi, kun saan tämän tehtävän valmiiksi)
  • • sinitarran/fidget spinnerin ja kuution käyttö
  • • liikkeen tuotto toimintaa ennen, välissä ja jälkeen (teroittaminen, paperin vieminen pois, väritystehtävä)

Katso lisää vinkkejä alla olevasta vinkkipaperista! Kuvaa klikkaamalla saat siitä tulostusversion.

Motorisen levottomuuden hallitseminen

Tasapainon, kehon koordinaation ja hallinnan tukeminen sekä voiman käytön, säätelyn ja jäntevyyden tukeminen

Esimerkki Joona.

”Äiti kertoo, että Joonan on ollut vaikea oppia pyöräilemään. Ei suostu luopumaan apupyöristä, koska pelkää kaatuvansa. Joona myös kompastelee usein kotona ja koulussa. Pallon heittoihin on vaikea saada voimaa ja koulureppu tuntuu Joonan mielestä raskaalta kantaa.”

Millaisista toiminnoista, keinoista ja apuvälineistä voisi olla Joonalle hyötyä?

  • •kiipeileminen: puut, kiipeilytelineet, kalliot, mäet
  • • hyppiminen: trampoliini, kivet, hyppynaru
  • • hiekkaleikit
  • • kurkottaminen, varvistaminen: vaatteiden ripustaminen naulakkoon, ylähyllyltä ottaminen, pyykkien ripustaminen
  • • tavaroiden kantaminen, nostaminen, vetäminen, roikkuminen, työntäminen: kottikärryt, kauppakassit, ostoskärry, pulkkailu, liaanit, voimistelurenkaat, lapiointi, haravointi
  • • ryömiminen, kieriminen, liukuminen
  • • liikkuminen: pallo- ja mailapelit, liukuminen, uiminen, tanssiminen, juokseminen
  • • erilaisissa maastoissa/alustoilla kävely: metsä, patja, sänky, tyynyt, hiekka ym.

Katso lisää vinkkejä alla olevasta vinkkipaperista! Kuvaa klikkaamalla saat siitä tulostusversion.

Tasapainon ja kehon koordinaation tukeminen

Vinkkipaperit on koonnut toimintaterapeutti Essi Kallionpää.