Coronaria Hammasklinikan hammaslääkäri

Kokemuksia työskentelystä Hammasklinikoillamme

Kun hammaslääkäri haluaa sopivasti vapautta – Hanna Rannisto, miten kliininen autonomia toteutuu työssäsi?

Hammaslääkäri haluaa tehdä itse päätöksiä ja olisi holhoamista, jos jostain tulisi käskyjä, kiteyttää hammaslääkäri Hanna Rannisto. Jo työpaikan valinnassa hänelle oli tärkeää kliinikon autonomia. Miten se ilmenee käytännön työssä?

"Koen, että vastaavan hammaslääkärin tehtävä on puuttua ja ohjeistaa tarvittaessa. Tietynlaiset ohjeistukset ja linjat on hyvä olla ja käydä läpi vaikkapa sen osalta, mitä koodeja tietyissä tilanteissa käytetään. Esimerkiksi terveyskeskuksissa jotkut koodit saattavat erota yksityisklinikoilla käytettävistä", kuvailee Coronaria Hammasklinikan Limingantullin ja Zeppelinin toimipisteissä Oulussa työskentelevä hammaslääkäri Hanna Rannisto.  

Hänelle kliininen autonomia oli yksi ratkaiseva näkökulma työpaikan valinnassa. Tällöin johtavat ja vastaavat hammaslääkärit auttavat ja ohjaavat kliinistä työtä, mutta keskushallinnon sanelemia toimintamalleja ei ole. Hoidosta ja sen sisällöstä päättävät Käypä hoito -suosituksen puitteissa hammaslääkäri, hammashoitaja, suuhygienisti ja asiakas. 

Kyseiset ohjeistukset on Ranniston mukaan hyvä käydä palavereissa muistutuksena läpi. Linjojen pitää olla nimenomaan hammaslääkärin laatimat, koska hän on arjessa mukana ja tuntee yksityiskohtaisesti työn sisällön.  

Aina kaikki viisaus ei kuitenkaan asu yhdessä ammattikunnassa. 

"Meillä hoitajat tietävät valtavasti, koska he työskentelevät useiden hammaslääkärien kanssa. Hoitajilta, jotka seuraavat ja ovat kiinnostuneita, saa vinkkejä, kuinka toimia", Rannisto lisää.  

"Vastuu kliinisestä työstä on hammaslääkärillä ja on hyvä, että se on näin. Kaikilla pitää olla oma järki toimia oikein. Koulutuksilla pystymme vaikuttamaan siihen, että olemme ajan tasalla ja meillä on uusin tieto."  

Hammaslääkäri Hanna Rannisto työhuoneessa.

Suositellaan, ei tyrkytetä  

Rannisto valmistui hammaslääkäriksi 2006 Oulusta. Alun perin terveydenhoitajaksi kouluttautunut Rannisto oli ennen hammaslääkäriopintojaan ehtinyt työskennellä sairaanhoitajana muutaman vuoden, mutta totesi pian, ettei se täysin sopinut hänelle. Hammaslääkärin työssä houkutteli käsillä tekeminen.  

Valmistuttuaan Hanna työskenteli keikkaluonteisesti useissa kaupungeissa, mutta mieltyi lopulta privaattipuolen joustavuuteen. Coronarian hammaslääkäreihin Hanna on kuulunut yli viiden vuoden ajan.  

"Meillä on loistava porukka ja työilmapiiri sekä toimiva ja viihtyisä vastaanotto, jossa on tarpeellinen ja nykyaikainen välineistö. Arvostan myös Coronarian kotimaisuutta."  

Rannisto kertoo, että hänen työpaikassaan hammaslääkärillä on velvoite suositella asiakkaan hyvinvoinnin näkökulmasta perusteltuja toimenpiteitä. Velvoitetta ei ole myydä tiettyjä toimenpiteitä, kuten keraamisia paikkoja tai valkaisua, jos ei koe näitä tarpeellisiksi. Asiakkaalle voi sanoa, jos ei suosittele esimerkiksi valkaisua.  

"Kerromme ilman tyrkyttämistä asiakkaalle vaihtoehdot. Meillä on vapaus tehdä asiat, kuten on parhaaksi kokenut. Kerromme hinnat ja hoidon tarpeellisuuden ennen kuin toimenpide aloitetaan, emmekä käytä hyväksemme asemaamme asiantuntijana."  

Coronarian tapaan toimia kuuluu myös, että esimerkiksi hammaskiven poistoon ei ole pakko ohjata suuhygienistille, vaan poiston voi tehdä myös hammaslääkäri. Ranniston näkemys on, että asiakkaalle on parempi, jos yksi henkilö tekee kaiken kerralla.  

Näin kliininen autonomia toteutuu 

Ranniston mielestä kliininen autonomia omassa työssä on hammaslääkäreille tärkeää. Silloin:

  • hammaslääkäri vastaa kliinisestä laadusta  
  • hoitotyössä ei ole keskushallinnon sanelemia toimintamalleja  
  • käytetään suosittelua – ei pakkomyyntiä
  • hoidosta ja sen sisällöstä päättävät Käypä hoito -suosituksen puitteissa hammaslääkäri, hammashoitaja, suuhygienisti ja asiakas  
  • ohjausta ja tukea saa johtavilta ja vastaavilta hammaslääkäreiltä. 

"Halutaan tehdä itse päätöksiä ja olisi holhoamista, jos jostain tulisi käskyjä", Rannisto sanoo.  

Kliiniseen autonomiaan kuuluu myös, että hammaslääkärit pääsevät vaikuttamaan käytettäviin materiaaleihin. Tilaukset päätetään yhdessä tiimin kanssa.  

"On helpompaa kaikkien kannalta, että valikoimaa ei ole liikaa. Työnteosta tulee näin selkeää, helppoa ja jouhevaa", Rannisto summaa.

Toimittaja: Susanna Ekfors
Alkuperäinen lähde: Hammaslääkäriportaali

suun terveys lukuina

250

asiantuntijaa

15

hammasklinikkaa

25

kuntakumppania

4,1/5

henkilöstötyytyväisyys


Töihin meille? Ota yhteyttä!

Susanna Rautiainen, Coronaria.

Susanna Rautiainen
Asiakkuusvastaava
Coronaria suun terveys
P. 040 660 5178
etunimi.sukunimi@coronaria.fi

Ilkka Tuomaala, Coronaria.

Ilkka Tuomaala
Yhteyspäällikkö
Coronaria suun terveys
P. 040 702 4051

etunimi.sukunimi@coronaria.fi

Eija Sorsa, Coronaria.

Eija Sorsa
Yhteyspäällikkö
Coronaria suun terveys
p. 040 029 0079
etunimi.sukunimi@coronaria.fi

Coronaria sydän

Noora Viitanen
Yhteyspäällikkö
Coronaria suun terveys
p. 045 673 0838

etunimi.sukunimi@coronaria.fi