Väsynyt mies nojaa käsiään vasten silmät kiinni. Univaje aiheuttaa päiväaikaista väsymystä.

Univaje

Elimistömme tarvitsee riittävästi unta

Nukumme keskimäärin 7–7,5 tuntia yössä. Ikävä kyllä, nukkumiseen käytetty aika on vuosien saatossa vähentynyt monesta syystä. Aliarvioimme usein unentarpeemme ja nipistämme mielummin unestamme, kuin muista aktiviteeteista. Univaje tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että nukumme vähemmän kuin kuin elimistömme tarvitsisi.

Pitkään jatkunut univaje on merkittävä työkyvyn heikentäjä. Ei kukaan meistä ole oma itsensä väsyneenä ja uupuneena. Väsyneestä olotilasta tulee vain helposti uusi normi, kun sopeudumme ja olotilaan tottuu. Monesti tulee kehuttua hyviä unenlahjoja, kun nukahtaa ennen kuin pää osuu tyynyyn.


Univajeen oireita ovat Väsymys ja uupumus

Univaje aiheuttaa ärtyneisyyttä, aloitekyvyn ja muistin heikentymistä sekä vaikuttaa haitallisesti mielialaan. Univajeessa myös tarkkaavaisuus vähenee ja nukahtelee helposti. Nopeasti vaihtuvissa tilanteissa, kuten liikenteessä, reaktiot hidastuvat, mikä lisää onnettomuusriskiä.

Krooninen univaje vaikuttaa koko elimistöömme haitallisesti. Sen on havaittu lisäävän monenlaisia sairauksia ja oireita, kuten:

  • Painon nousu
  • aikuisiän diabeteksen kehittyminen
  • metabolinen oireyhtymä
  • sydän- ja verisuonisairauksien riskin kasvu
  • taipumus sairastua infektioihin

Tiesitkö?

  • Unirytmi kannattaa pitää mahdollisimman samana arkisin ja vapaa-aikana. Esimerkiksi parin kolmen tunnin heitto viikonloppuna aiheuttaa seuraavalle viikolle usealle päivälle jet lagin -kaltaisen väsymyksen.
  • Yksi merkittävä päiväväsymyksen aiheuttaja on univaje. Se tarkoittaa usein itse aiheutettua vajetta, joten kannattaa pohtia, voisiko sarjan katsomisen, sähköpostin selaamisen tai somessa seurustelun tehdä muulloin kuin nukkumisajalla.
  • Kofeiini vaikuttaa elimistössä yli kymmenen tuntia. Sen puoliintumisaika on noin viisi tuntia. Jos juo kello 16 kupin kahvia, on kahden aikaan yöllä kofeiinia jäljellä elimistössä vielä 25 prosenttia.
  • Vaikka alkoholi voi tuoda hetkellisen väsymyksen tunteen, se todellisuudessa vähentää syvän unen määrää.
  • Päivän rytmittäminen, taukojen pitäminen ja asioiden hoitaminen rauhassa yksi kerrallaan edistää seuraavan yön unta.

Lue myös nämä: